Nordnet har tillväxtproblem och är tekniskt eftersatt, menar en källa Realtid talat med. Men Nordnet-ledamoten Tom Dinkelspiel sågar beskrivningen. "Vi har ökat förvaltat sparkapital med uppåt 30 procent senaste tolv månaderna", säger han.
"Nordnet är i en besvärlig situation"
Mest läst i kategorin
Nordnet växer långsamt och bankens nordiska strategi fungerar dåligt. Det menar en källa med insyn som Realtid.se talat med, men som vill vara anonym.
– Banken har ”heliga kor” i olika länder som behålls. Men det kostar mycket, samtidigt som samordningseffekterna inte är särskilt stora”, säger källan.
Nätbanken har också tidigare underinvesterat i ny teknik – och istället delat ut sina vinster till aktieägarna, enligt källan. Så såg det ut fram till maj 2017 då Nordnet köptes upp av Nordic Capital och Öhmangruppen som avnoterade banken för att kunna göra just stora it-investeringar.
Källan tror också att Peter Dahlgrens vd-avgång i veckan inte så mycket beror på att han har bristande kompetens, utan snarare på att ägarna ”underskattat komplexiteten” i en nordisk bank.
Nordnets styrelse har däremot sagt att banken behöver en ny vd som är mer kundorienterad. Samtidigt lanserade bolaget nyligen både en ny app och sajt och har under året implementerat Swish.
– Att de i det läget skickar ut vd:n och påstår att han inte är tillräckligt kundorienterad är ett tecken på att ägarna underskattat komplexiteten med en nordisk bank. Jag tror det är fråga om en ägarkris. Nordnet är i en besvärlig situation, säger källan.
Men Nordnet-ledamoten Tom Dinkelspiel, som också ingår i bankens ägarsfär via Öhmangruppen, håller inte alls med om banken skulle vara krisdrabbad eller ha tillväxtproblem.
– Vi har i dag 750 000 kunder och har fått drygt 100 000 nya kunder bara de senaste tolv månaderna. Vi har också ökat vårt sparkapital med 25-30 procent, under samma period. Det motsvarar en ökning i absoluta tal med 70 miljarder kronor, vilket är en hög siffra med våra mått mätt, säger Tom Dinkelspiel till Realtid.se och fortsätter:
– Och vi har aldrig haft problem med kapitalisering. Däremot såg vi att vi behövde ta ganska mycket kostnader . Därför platsade inte på börsen. Men det har vi sagt hela tiden. Sedan har det också tillkommit ett digert arbete med regelverks-anpassning till bland annat Mifid2, GDPR och IDD, säger Tom Dinkelspiel.
Han tycker inte heller att banken hamnat på teknisk efterkälke.
– Vi lagt mycket krut på att investera i teknologi och har precis släppt en ny app som blev väldigt uppskattad. Vi upplever att allt större del av våra kunder använder mobilen som verktyg, varför det var en viktig satsning.
Tom Dinkelspiel menar också att bankens nordiska strategi fungerar bra.
– Vi är marknadsledande i Finland, Danmark och Norge och tvåa i Sverige. Vi ser bara fördelar med att finnas i flera länder. Det gör att vi kan testlansera en produkt i ett land och sedan, om vi ser att den fungerar, släppa den i fler länder.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.