Banken Nordea utsattes på måndagskvällen för en attack av it-bedragare. Men det var kunder som slog larm.
Nordea upptäckte inte it-attacken
Mest läst i kategorin

Ett falskt e-brev som uppgavs komma från banken skickades till ett stort antal svenska e-postadresser, både Nordeakunder och andra. Meddelandet som var skrivet på mycket dålig svenska uppmanade mottagaren att gå in på bankens hemsida och fylla i sina kontouppgifter för att förbättra it-säkerheten.
Nordea missade upplägget. Det var istället kunder som larmade Nordea under måndagen, enligt Morgonekot.
Banken planerade under natten att ändra eller tillfälligt stänga ner inloggningen för att förhindra bedrägeriförsök.
Länken i brevet gick dock inte till Nordeas webbplats utan till en kopia av sidan som av säkerhetsexperter spårades till en server i Korea. De loginuppgifter kunden matade in skickades till samma server.
– Sidan i sig är kopierad från originalet, men brevet som skickades ut innehöll många stavfel så förhoppningsvis är det få som blir lurade, säger Anders Nilsson, säkerhetsspecialist på företaget Eurosecure.
Denna metod för it-brottslighet kallas phishing. Det går ut på att internetanvändare luras att lämna ut känslig information som kan användas till bedrägerier, till exempel att tömma bankkonton på pengar.
Realtid.se/TT

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.