Breddar paletten inom private banking.
Nordea startar Special Clients-nisch

Mest läst i kategorin
Realtid.se kan berätta att Nordea är i full färd att bygga upp ett erbjudande för så kallade special clients inom affärsområdet Private banking. Därmed tar man upp konkurrensen med SEB, Handelsbanken, Swedbank och flera mindre specialinriktade firmor.
Projektet ligger i startgroparna och dras igång senare under hösten.
– Vi är precis klara med rekryteringen av två personer som ska starta upp den här verksamheten – Jacob Brögger och Johanna Pettersson. De kommer att komma in vid olika tillfällen nu under hösten, säger Anders Scherlund, chef för Nordea Private banking i Sverige.
Nordeas private banking-verksamhet har hittills delats upp i två olika segment: private banking (kunder med mer än 3 miljoner kronor i kapital) och private wealth management (kunder med ett kapital på mer än 10 miljoner kronor). Special clients blir det tredje segmentet och verksamheten ska likna det som ofta kallas Family office.
Varför gör ni den här satsningen just nu?
– Nordeas private banking-verksamhet är ett tillväxtområde och vi ser att vi har möjligheter att växa inom det här området. Vi har redan idag stora kunder men vi har inte fokuserat på dem i likhet med den satsning vi gör nu, säger Anders Scherlund.
De andra storbankerna har sedan tidigare en special clients-avdelning. Hur ska ni ta upp konkurrensen med dem?
– Genom ett utomordentligt bemötande, och med vår kunskap och expertis.
Vad har ni för planer för avdelningen?
– Vi har en ganska opportunistisk approach, tiden och framgången får utvisa hur avdelningen ska utvecklas. Förhoppningen är givetvis att den ska växa.
Vilka kriterier ska en kund uppfylla för att behandlas som en ”special client” hos er?
– Vi har inga formella kriterier för det mer än att det är stora kunder med stora förmögenheter som har särskilda behov av olika typer av specialiststöd. Det kan också vara en kund med en viss typ av behov på grund av att den bedriver en viss typ av verksamhet, eller har en viss yrkeskategori som kräver ett visst stöd. Det kommer att avgöras från fall till fall om en kund är en private banking- eller en special client-kund.
För varje kund skräddarsys ett specialistteam från bankens olika avdelningar utifrån den kundens specifika behov.
– Normalt sett brukar det se ut så att du har en rådgivare som har kontakten med kunden, men här tänker vi ett steg längre. De som är kundansvariga för våra special clients ställer hela Nordeas kunskap och kompetens till förfogande, och den kundansvariga hjälper kunden att träffa olika rådgivare vid olika behov. Skillnaden från private banking-kunderna är att dessa har direktkontakt med sin rådgivare som också är officiell kontaktperson.
Rekryteringen av de special clients-ansvariga har skett externt.
Jacob Brögger har både entreprenörs- och finansbakgrund. Han kommer närmast från corporate finance-firman Round One som har en inriktning mot entreprenörsföretag. Han är också, bland annat, en av grundarna till smörrebrödskedjan Jacobs Krog.
Johanna Pettersson kommer närmast från kapitalförvaltaren Quesada och var tidigare kund- och relationsansvarig inom Erik Penser Bankaktiebolags privatbanks-satsning.
– Deras bakgrunder speglar den typ av kunder vi attraherar där entreprenörer är en viktig grupp. Mycket av vår filosofi går ut på att möta kunden som en partner och förstå kunden väl, och då är det bra om man har en bakgrund som speglar kunden.
– Tanken är att vi ska vara helt uppe och flyga innan slutet av året, även om det är lite oklart exakt i vilken takt det blir, säger Anders Scherlund.





