Realtid

Nordea får bottenbetyg av sina kunder

administrator
administrator
Uppdaterad: 05 okt. 2015Publicerad: 05 okt. 2015

Handelsbanken får högst totaltpoäng, Länsförsäkringar Bank har nöjdast privatkunderna och Swedbank klättrar i SKI:s index.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Asmodee sätter spelmarknaden i fokus på börsen

07 feb. 2025

Det framgår av den årliga listan ”Svenskt Kvalitetsindex om Banker 2015” från Svenskt Kvalitetsindex (SKI) som släpptes på måndagen.

Privatkundernas nöjdhet med bankbranschen i sin helhet har minskat med 0,8 procentenheter sedan 2014, samtidigt som företagskundernas nöjdhet sjunkit med 1,6 procentenheter.

Den långsiktiga trenden är nedåtgående för privatkunder, men oförändrad för företagskunder. Privatkundernas bankskepsis har ökat sedan 2010.

Bara 28 procent av privatkunderna uppger nu att de har ett högt förtroende för bankerna, medan drygt 16 procent av dem har ett lågt förtroende och resterande 56 procent är neutrala.

Indexet visar att Handelsbanken i år får högst totaltpoäng samt har Sveriges nöjdaste företagskunder, följt av Sparbanken, Danske Bank och SEB. I botten på denna lista hittar vi Swedbank och Sparbanken Skåne.

Länsförsäkringar Bank har nöjdast privatkunderna, medan Nordea, som i fjol även låg näst sist i rankningen, har lägst. Swedbank gör däremot en uppryckning får förra årets bottenplacering och klättrar bland annat förbi Danske Bank till en åttondeplats.

Nöjdast privatkunder bland sparbankerna uppvisar Ålems Sparbank, Fryksdalens Sparbank och Westra Wermlands Sparbank. Och Västra Mälardalens Sparbank, Ålems Sparbank, medan Sparbanken Syd har de nöjdaste företagskunderna.

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) lanserades 1998 och har sedan dess genomfört regelbundna mätningar av kundnöjdhet, kvalitetsutveckling samt medarbetarstudier i näringslivet och offentlig sektor.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS