Varumärket Noppe växer. Hans medlemsklubb är visserligen lika hemlig och omöjlig att bli en del av som förut, men nu kan alla som vill i alla fall dricka hans egna champagne.
Noppe lanserar exklusiv champagne
Mest läst i kategorin
För kungakompisen och greven, Carl Adam Lewenhaupt, har lanserat sitt eget märke. Det föga förvånande namnet är Noppe. – Det var inte lätt, jag fattar inte riktigt själv hur det gick till, säger han till Realtid.se.
–Jag ville inte ha något fusk, att man tar någon annan champagne och doppar den i varmt vatten och byter etikett, utan på riktig, säger Noppe när han bjuder Realtid.se på ett smakprov. På etiketten finns hans familj adelsmärke, en krona av guld och ett porträtt av entreprenören själv.
Det hela började med att Noppe satt och pratade med en representant för Prime Wine, som han handlar vin av till sin medlemsklubb.
– Jag sa, ”tänk om man kunde ha en egen champagne, men det går väl inte”, säger Noppe.
Men han hade fel. Säljaren började fundera. Och det ena gav det andra.
Det dröjde inte länge innan det var dags att välja sort.
– Vi smakade oss fram, säger Noppe.
De fastnade för en lättdrucken champagne, gjord på 60% Pinot noir, 30% Chardonnay och 10% Meunier. Att den slinker ner lätt är ingen slump.
–Vi ville ha den lättdrucken eftersom vi har gäster som häller i sig champagne som läsk, säger Noppes Chief Steward, Jens Dossel.
När druvorna hade spikats återstod det bara att bli upptagen i den exklusiva familjen.
– Man måste bli godkänd av champagne och det kommer inte snutet ur näsan så att säga, säger Noppe. Fast jag led inte så mycket, istället var det dem på Prime Wine och min AD som gjorde jobbet. Men det har varit en procedur.
Noppe – drycken alltså – finns för närvarande på ett fåtal krogar i Stockholm. Det är husets champagne på Pontus in the Greenhouse och den rosa varianten är det på barndomsvännen Erik Lallerstedts Gondolen. Hör du till dem som obehindrat glider in på VIP-klubben V, i Sturecompagniet, kan du även dricka den där. Annars går det också att beställa på Systembolaget, där den vanliga kostar 269 kr och den rosa 289 kr.
Chansen är stor att listan på krogar snart blir längre.
– Nu är den ute och cyklar och det tycker vi är skitkul, det gör vi, säger Noppe. Om någon fin krog hade tagit fram sin egen champagne hade ju inget annat ställe köpt in den, de är ju konkurrenter. Men vi konkurrerar inte med någon.
Han har dock inga planer på att ta fram fler produkter inom samma område.
–I dryckesväg vet jag inte. Men Noppe, mitt förbannade nickname, har ju blivit som ett varumärke. Jag antar att jag får skylla mig själv, säger han.
Noppe öppnade sin klubb på Smålandsgatan för fyra år sedan. Men hur blir man medlem egentligen?
– Det är i stort sätt omöjligt. Fast vi håller en buffert – om någon gifter sig så är det ju kul om ens fru eller man får vara med. Och om någon har haft en jättegod vän som bott i Indien i trettio år och flyttat hem. Men de måste ha ganska starka argument.
Martin Schori