Nokia har inga planer på att stabilisera priset på sina mobiltelefoner. Företrädare från mobiljätten säger sig vilja öka prispressen för att behålla första platsen och hålla Motorola på behagligt avstånd. Men detta är ett hot för hela branschen.
Nokias prispress hotar branschen
Mest läst i kategorin
När Nokia presenterade sin rapport för det fjärde kvartalet såg det ut som att priserna hade stabiliserats något. Men nu visar det sig att mobiljätten inte har några planer på att återgå till mer stabila priser.
I ett samtal med investerare från Goldman Sachs meddelade Nokias finansdirektör Rick Simonson nyligen att företaget planerar att öka pressen på sin närmaste rival, Motorola genom att pressa priserna ytterligare. På så sätt ska företaget undvika att Motorola lyckas ta ytterligare marknadsandelar och närma sig världsettan Nokia. Det skriver International Business Times.
Motorola har redan nu fått känna på den hårdare konkurrensen. Motorolas vinst halverades under det fjärde kvartalet 2006. En anledning till den utvecklingen var att lågpristelefonerna tog en allt större del av totalförsäljning samtidigt som försäljningen av de mer tekniktunga telefonerna inte gick lika bra som väntat. Men det handlade också om att marginalerna pressades på grund av att tillverkaren inte fått lika mycket pengar per såld telefon som tidigare.
Även telekomunderleverantörna märker av detta.
– Nolato har klarat sig extremt bra med fina marginaler under en längre tid. När jag pratade med Nolato efter att de presenterat sin kvartalsrapport nämnde de specifikt att prispressen tilltagit under det fjärde kvartalet. Visserligen är Sony Ericsson företagets största kund men kriget mellan Nokia och Motorola, framför allt när det lågprissegmentet, har tilltagit och pressar alla underleverantörer, säger Greger Johansson, analytiker på Redeye.
Att kriget mellan mobiltelefontillverkarna tätnar är ingen överraskning. Efter fyra riktigt bra år för mobiltelefontillverkarna är det svårt för företagen att fortsatt visa på bra siffror. Vinnarna är helt klart de större spelarna.
– Jag är rädd för att detta kommer att synas både i vinster och marginaler för flera aktörer framöver. Dessutom finns risk för utslagning för mindre mobiltelefontillverkare, säger Greger Johansson
– Det gäller att ha stora volymer eller att man kan nischa sig på ett område precis som Sony Ericsson gjort. Men det blir svårt även för Sony Ericson att visa på lika bra marginaler som de gjort de senaste kvartalet. Allt fler mobiltelefontillverkare kan visa upp bra telefoner inom segmentet med dyrare och teknisktavancerade mobiltelefoner där Sony Ericsson finns, säger Greger Johansson.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.