Nokia har aldrig sålt så mycket mobiltelefoner som nu. När mobiljätten presenterade sitt resultat för det fjärde kvartalet kunde vd:n Olli-Pekka Kallasvuo dessutom stoltsera med en vinst som överträffade analytikernas förväntningar. Samtidigt pressas snittpriset.
Nokias Olli-Pekka – en lågpriskille
Mest läst i kategorin
Nokia fortsätter vara herre på täppan och ökar sina marknadsandelar under året. Marknadsandelen för 2006 blev 36 procent. Motsvarande siffra för ett år sedan var 34 procent.
Och försäljningen räknas fortsätta att växa. 2007 beräknar Nokia att mobilförsäljningen ökar med 10 procent.
Samtidigt som försäljningen ökar så minskar snittpriset per såld mobiltelefon. För första gången har snittpriset gått ned under 90-euro-gränsen, till 89 euro. Under det tredje kvartalet var snittpriset 93 euro. Marknaden var besviken på den fortsatt snabba prisutvecklingen nedåt.
Mobiljätten Nokia sålde rekordmånga mobiler under kvartalet; hela 106 miljoner enheter skeppades ut. Detta innebär en ökning med 26 procent från året innan.
Rekordet bygger på en ökning i alla regioner utom Nordamerika. Vd Kallasvuo sa idag att detta berodde på ökad försäljning av billiga telefoner i Kina, Indien och Latinamerika.
Nokia redovisar en vinst efter skatt på 1,3 miljarder euro för fjärde kvartalet, jämfört med 1,1 miljarder euro samma kvartal ett år tidigare.
Försäljningen uppgick till 11,7 miljarder euro, jämfört med 10,3 miljarder euro.
Rörelsevinsten för affärsområdet Mobile Phones uppgick till knappt 1,3 miljarder euro. Det kan jämföras med en rörelsevinst på knappt 1,1 miljarder euro samma kvartal ett år tidigare. Försäljningen hamnade på strax under 7,1 miljarder euro.
För affärsområdet Networks blev rörelsevinsten under fjärde kvartalet 129 miljoner euro (268) medan försäljningen uppgick till 2.184 miljoner euro (1 951).
Nokias aktie steg strax efter rapportens offentliggörande med tre procent på Helsingforsbörsen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.