<pufftextlänk>Det är inte bara Sony Ericsson som det går bra för. Även konkurrenten Nokia spås visa bra siffror när företaget lägger fram sin rapport på torsdag.</pufftextlänk> Mobiljätten väntas sälja nära 80 miljoner mobiltelefoner under kvartalet och när marknaden blir allt tuffare är Nokia den stora vinnaren.
Nokia väntas glänsa

Mest läst i kategorin
Nu är det dags för två av Sony Ericssons konkurrenter att visa musklerna. Ettan och tvåan på mobilmarknaden, Nokia och Motorola, ska nämligen presentera sina rapporter i veckan. Enligt analytiker som Realtid.se har talat med väntas inte minst Nokia visa fortsatt fina siffror.
– Det har gått bra för Nokia på alla marknader. Marginalerna kommer att se fortsatt bra ut och jag tror på att marknadsandelar kommer att öka från 34,0 procent till 34,3 procent, säger Greger Johansson analytiker på Redeye.
– Nokia kommer att göra ett starkt kvartal. Jag förväntar mig att företaget har sålt runt 79 miljoner mobiltelefoner under det andra kvartalet, säger Carolina Milanesi, analytiker på Gartner.
Medan Sony Ericsson kan tacka sina Walkman-telefoner för sin rekordrapport förra veckan så kan Nokia luta sig på flera av företagets produkter. Bland annat sägs Nokias 3250 vara en braksuccé. 3250 räknas både som en ”smart telefon” och en musikspelare i ett. Telefonen har också en kamera på 2 megapixlar. Sedan i mars i år då mobiltelefonen lanserades har den sålt över en miljon exemplar.
Det är lågprissegmentet som förväntas växa snabbast framöver och det är inom det här segmentet som Nokia kan dra nytta av sin storlek. Nokia har råd att tillverka tillräckligt stora volymer. Mindre företag som försöker sig på det segmentet får det däremot tufft. Bland annat spås LG få problem med detta.
Den extrema tillväxt som har pågått på mobilmarknaden spås avta framöver. Det innebär att konkurrensen tätnar bland spelarna och prispressen på mobiltelefonerna kommer att öka. Därmed faller tillverkarnas marginaler. Tidigare hoppades marknaden på att nå en miljard sålda telefoner i år. Nu tror analytikerna snarare att det blir runt 960 miljoner mobiltelefoner.
– Alla mobiltelefontillverkare märker av en prispress på marknaden. Vi börjar dessutom se tecken på att Europa-marknaden börjar mattas av. När konkurrensen tätnar då är Nokia och Motorola vinnarna, säger Carolina Milanesi, analytiker på Gartner.
Men det hjälper inte alltid att vara stor för att visa bra siffror. När marknadens tredje största tillverkare koreanska Samsung släppte sin rapport nyligen blev det en besvikelse för marknaden. Bland annat hade Samsung gjort en hel del missar när det gäller leveransen av några av sina mobiltelefoner.
– Samsung har främst problem med prispressen i Asien där både Motorola och Nokia är väldigt starka på mellansegmentet, säger Carolina Milanesi.
Även om Sony Ericsson är relativt liten så har företaget klarat sig mycket bra. Framgångskonceptet är att hela tiden utveckla telefoner med den senaste tekniken och att kombinera det med bra design.
– De mindre kinesiska mobiltelefontillverkarna får det tufft och det är där som vi framöver kan komma att se uppköp framöver, säger Carolina Milanesi.
Enligt Greger Johansson kan Nokia redovisa ett resultat efter finansnetto på runt 1,457 miljarder euro. Men rapporten kommer att innehålla en del engångskostnader och intäkter som uteblivit och som inte är medräknade i det resultatet.
Enligt nyhetsbyrån Ticker sammanställning väntas Nokia redovisa en vinst per aktie på 0,30 euro i det andra kvartalet.