16 juni
2026

Realtid

Nokia Siemens Networks drar igång

administrator

administrator

Nokia och Siemens har slutfört sammanslagningen av bolagens nätverksverksamheter. Det nya bolaget, där Nokia och Siemens äger 50 procent vardera, startar sin verksamhet den 1 april.

Siemens skjuter till ytterligare 800 miljoner euro i bolaget medan Nokia investerar ytterligare 100 miljoner euro. Dessutom tillförs bolaget tillgångar på 2,4 miljarder euro från Siemens och 1,7 miljarder euro från Nokia enligt ett pressmeddelande.

Nokia Siemens Network blir världens näst största mobilsystemleverantör efter Ericsson. Bolaget skulle ha inlett sin verksamhet i början av 2007 men starten har fördröjts av en mututredning mot chefer hos Siemens.

TT

Senaste lediga jobben

Mest läst i kategorin

Makro

Ny modell: Företag slipper bära risken i domstolstvister

16 juni 2026
Symbol för Litium samt batterier
Makro

USA:s gigantiska litiumfynd kan förändra allt – om brytningen blir av

16 juni 2026