Mobiljättens lyxmärke Vertu har öppnat en flaggskeppsbutik i Tokyos dyraste kvarter.
Nokia har öppnat lyxbutik i Tokyo
Mest läst i kategorin
Nu har Nokias japanska lyxsatsning kommit i gång. Lyxvarumärket Vertu har öppnat sin flaggskepssbutik i Tokyos dyraste stadsdel.
Det är i flådiga stadsselen Ginza som den för Nokia så viktiga butiken slagit upp portarna. I Ginza har även bland annat Sony och Apple tunga butikssatsningar. Ginza är känt för att vara det viktiga centret för modemärken.
Japanska media har tagit emot Vertubutiken väl. Det är den 19:e butiken Vertu har internationellt.
Detta kan vara ett slags genombrott för Nokai i Japan. I fjol gick den finska mobiljätten att de inte skulle jobba mot japanska operatörer. Istället skulle Nokia bara koncentrera sig på Vertu.
I inledningsskedet ska
Vertubutiken i Ginza erbjuda 14 mobilmodeller. Bland dem en modell med den berömda Ferrari-hästen. Priserna ligger mellan 670.000 och 3,7 miljoner yen. Alltså cirka 60.000-340.000 kronor.
Vertu gick i december ut med att de skulle starta upp den virtuella operatören Vertu Club. Detta i samarbete med teleoperatören NTT DoCoMo.
Nu återstår att se hur lyxmobilmarknaden ter sig när finanskrisen kopplar ett allt starkare grepp om vår planet.
Källor: Endgadget, Zimbio, Kyodo News, Vertu.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.