Över 200 miljoner kameramobiler kommer att säljas i år. Mobiltillverkaren Nokia har insett potentialen. Nästa år tänker företaget lansera 20 nya modeller med kamera.
"Nokia blir störst på kameror"
Mest läst i kategorin
– Vi kommer att bli störst i världen när det gäller att förse konsumenterna med kameror, sade koncernchefen Jorma Ollila, när han på tisdagen mötte bortåt 1 000 kunder på en konferens i Monaco. Teleoperatörer, tjänsteutvecklare och andra i branschen.
För några år sedan var tongången en annan, kamera i mobilen var inte något prioriterat område. Men i dag är kameran en verklighet i nästan alla mobiler som säljs i till exempel Sverige. För Nokia har den också blivit en symbol.
– Den är det tydligaste exemplet på vad vi kallar en mobil värld, sade Ollila och fortsatte:
– För bara några år sedan var det här något vi bara pratade om, men nu står vi inför genomförandet av visionen ”det mobila livet”.
När Nokiachefen talar, har vi vant oss vid stora ord. Efter att ha vänt den nedåtgående trenden och ökat marknadsandelarna till drygt 30 procent av världsmarknaden är självförtroendet tillbaka.
Kameran är den tydligast lysande trenden bland konsumenter och kring den byggs en helt ny industri. Nokia samarbetar med en av världens största data- och tillbehörstillverkare, HP.
– Vi satsar fyra miljarder dollar (cirka 30 miljarder kronor) om året på forskning och utveckling för att skapa nya produkter. Samarbetet med Nokia visar tydligt hur olika industrier skapar affärer i nya former. För något år sedan var det tydligt vad som var ett telekomföretag, så är det inte längre, sade HP:s vd Carly Fiorina.
Också hon tar till de stora orden när framtiden ska beskrivas.
– Alla traditionella fysiska aktiviteter inom alla områden kommer att digitaliseras och gå att utföra mobilt, sade Fiorina.
Kameramobilen och allt kring den är en konsumentprodukt.
I näringslivet väntar nya möjligheter och utmaningar för de anställda. Enligt analysföretaget Gartner kommer cirka 60 procent av alla anställda år 2007 att jobba mobilt kopplade till sina arbetsgivares nätverk och 80 procent av alla organisationer inom EU och USA har då mobila lösningar.
I Sverige har de nya 3G-näten öppnats och marknaden exploderar för 3G-telefoner och nya tjänster. 365 000 svenskar är 3G-kunder. I världen handlar det om femtio 3G-nät som är i gång med över tre miljoner användare.
3G-näten ger dessutom möjlighet att föra över stora datamängder mobilt. Bland 32 operatörer i världen står datatrafiken för 16 procent eller mer av omsättningen och siffran stiger snabbt.
– Vi vet från försöksverksamhet i till exempel Finland och Holland att den offentliga sjukvården kan jobba både effektivare och billigare med hjälp av mobila lösningar, säger Jorma Ollila.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.