7.000 norska SEB-kunder måste avsluta sina konton.
Nobbar norska småsparare
Mest läst i kategorin
I veckan fick drygt 500 kunder i SEB:s norska bankfilial ett e-postbrev med rubriken ”Uppsägning av kundavtal”. Brevet ska ha skickats till kunder med ett litet kapital i banken. Totalt handlar det om 7.000 personer som har denna klasificering, rapporter Dagens Näringsliv.
Orsaken är att SEB nu enbart vill satsa på att vara en företagsbank med en särskild satsning på family office-tjänster för de allra mest förmögna.
– Vi vill satsa på kunder med minst 25 miljoner kronor i placerbara tillgångar, säger William Paus, vd för SEB Norge, till DN.no.
Enligt Anna Helsén på SEBs presstjänst är åtgärden en naturlig följd av att banken sedan tidigare avvecklat den begränsade kontorsrörelsen i Norge. Nu fasas passiva kunder med liten inlåning ut.
– Det handlar om att vi ska göra det vi är bra på. Nu får kunderna chansen att välja en annan bank som passar dem bättre, säger Anna Helsén till Realtid.se.
I brevet som skickats ut till kunderna är formuleringen att räntan för kapital under 1 miljon kronor kommer att sänkas till 0,1 procent och att kunder som själva avslutar sitt konto innan den 1 maj slipper att betala avgiften på 50 kronor.
Samtidigt som den förändrade inriktningen bekräftas beklagar SEB formuleringarna i brevet till kunderna. Utskicket kallas ett brott mot interna rutiner och en lapsus, skriver DN.no.
SEB-koncernen har 503 anställda i Norge. Det är inte känt om åtgärderna innebär någon personalreduktion.
SEB har traditionellt en stark ställning inom företagssegmentet i Norge och blir nu en allt mer utpräglad investmentbank i landet.
Family office-tjänsterna vänder sig till Norges riktaste familjer och företagare, eller det som SEB i senaste årsredovisningen kallar ”det översta segmentet”.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.