Realtid

Nischstrategi för Investor med apotekssatsning

administrator
administrator
Uppdaterad: 09 nov. 2009Publicerad: 09 nov. 2009

Investmentbolaget ville egentligen inte köpa några apotek, men ändrade sig genom att köpa de högkvalificerade sjukhusapoteken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det berättar det Wallenberg-kontrollerade investmentbolagets informationschef Oscar Stege Unger för Realtid.se.

Klicka här för att gratis få Realtid.se:s nyhetsbrev Finans och försäkring varje vecka via e-post.

– Till en början var vi inte jätteintresserade, men när vi började gräva ner oss lite i de här apotek vi nu har köpt så tyckte vi att det var intressant.

Han vill inte avslöja vad Investor betalar för de 24 apotek bolaget nu köper i samband med den statliga utförsäljningen.

– Men vår investering görs inom affärsområdet Investor Growth Capital, som normalt gör investeringar i intervallet 30-150 miljoner kronor.

De 24 apoteken
är koncentrerade i Svealand och Sydsverige och är så kallada ”expeditions-apotek” som bara finns på sjukhus.

– Vi tycker att expeditions-apoteken har ”högre teknikhöjd” än vanliga apotek.

– De är mer komplexa i och med att de finns i sjukhus med sjuka patienter.

ANNONS

– Det är en annan typ av läkemedel än vanliga apotek.

– Så det här passar bättre
med den bakgrund och kompetens vi som ägare har, snarare än att det är en satsning på detaljhandel i bredare bemärkelse.

Som sådan bakgrund och kompetens pekar Stege Unger på Investors tidigare investeringar i läkemedelsjätten Astrazeneca, sårvårdsbolaget Mölnlycke, njursjukvårdsföretaget Gambro, och bioteknikföretag som Swedish Orphan och Biovitrum.

Investor gör apoteksinvesteringen tillsammans med vencap-bolaget Privex. De båda får lika

ägarandelar i de köpta apoteken, vars nya företagsledning dessutom får en ägarandel kring 10 procent.

Investor har tidigare
investerat med Privex i Swedish Orphan som nu säljs till Biovitrum.

Investor Growth Capital gör enligt Stege Unger bara investeringar om årsavkastningen kan väntas bli minst 20 procent.

Vad har ni för kommentar till kritiker som anser att ni nu vill tjäna pengar på sjuka?

ANNONS

– Vi tror att det finns väldigt goda möjligheter att nu ge de här 24 apoteken 100-procentig uppmärksamhet.

– Vi vill bygga vidare på den kunskapen och de möjligheter som finns inom dessa apotek, och dedikera tid till dem.

– Det hoppas vi leder till en utveckling som innebär att om vi gör det bra så kan vi skapa bättre produktutbud och tjänster i våra apotek.

Avsikten är enligt Stege Unger att det samtidigt ska ge bra avkastning för ägarna.

– Det är som med allt framgångsrikt företagande.

– Det finns ingen motsättning mellan kunder och ägare.

Det är en ”win/win situation”?

– Ja, precis.

ANNONS

– Vi vill bygga ett framgångsrikt företag genom att ta hand om kunderna, och göra apoteken ännu bättre med bättre service, och samtidigt skapa värde för aktieägarna.

Frågan är då vad det är för ”bättre produktutbud” Investor avse att lansera i de 24 apoteken.

– Vi tror att det finns goda möjligheter att öka utbudet av det som inte är receptbelagt.

– Det finns många anhöriga personer som passerar igenom sjukhusen, som inte nödvändigtvis är patienter som hämtar receptbelagda läkemedel.

I praktiken innebär det att expeditionsapoteken ska få samma stora produktsortiment som de vanliga, stora apoteken såsom på Kungsgatan i Stockholm.

Stege Unger understryker även att Investor ska prioritera en uppfräschning av de 24 apoteken.

– När Apoteket själva gjorde sin allmänna uppfräschning av alla apotek, kom expeditionsapoteken sist på listan.

– Vi kommer att spendera en hel del mer resurser på lokalerna – hur det ser ut, men även utbudet.

ANNONS

Dessutom kommer Investor att öka ”servicegraden” enligt Stege Unger.

– Vi vill göra det lättare för sjukhuspatienter eller patienter på andra vårdinrättningar att få läkemedel smidigare levererat, genom ett sätt att köra läkemedlena till kunderna i stället för att folk kommer ner till apoteket.

– Det är i linje med att vi vill fundera lite mer på hur man kan fokusera på kunderna.

Stege Unger ser som en särskild möjlighet att de här 24 apoteken nu får en egen företagsledning som kommer att fokusera på att bara utveckla dem, vilket inte var fallet tidigare.

– Nu får de tillgång till dedikerade resurser för att utvecklas.

Investor Growth Capital har som tumregel att äga sina investeringar i 5-7 år, men det kan variera.

Investor Growth Capital har funnits sedan år 1995.

Är ni nöjda med utvecklingen för affärsområdet?

ANNONS

– Absolut. Vår investering i bioteknikföretaget Swedish Orphan är ett väldigt fint exempel.

– Överlag har affärsområdet en väldigt fin portfölj som klarat sig ganska bra genom finanskrisen.

– Och det kommer in ganska bra möjligheter till nya investeringar i takt med att flödet av nya affärspropåer tinar upp.

Några smällar har det dock också blivit, som då Investor investerade i Spray under it-bubblan.

– Men andra investeringar har blivit väldigt lyckade.

– Så på det stora hela har vi haft en väldigt bra avkastning inom Investor Growth Capital.

– Men som sagt är det ibland roligare för medierna att skriva om det som inte går bra.

Investor räknar enligt Stege Unger med att det kan bli stora omstruktureringar bland apoteken framöver med uppköp och samgåenden mellan de nya apotekskedjorna.

ANNONS

– Vi räknar med att det kommer att bli ”dynamiskt” de närmaste åren.

– Just nu fokuserar vi på de 24 apotek vi har köpt, men det är klart att vi har ögon och öron öppna, och ser om det finns ytterligare möjligheter att köpa andra apotek eller expandera vår egen kedja.

Är det inte för litet att nu bara köpa 24 apotek för att det ska bära sig?

– Vi tror absolut att det här ska bära sig.

– Sjukhus-apotek är ju en speciel nisch, och det är ett otroligt attraktivt område för oss, som dessutom passar lagom för Investor Growth Capital.

– Om vi är skickliga och utvecklar detta bra, kommer det att bli bra.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS