Realtid

Nischbankerna tappar placeringar i årlig ranking

Realtid.se
Uppdaterad: 06 nov. 2018Publicerad: 06 nov. 2018

Avanza och Nordnet tappar i ranking om digital kundupplevelse. Bästa banken är SEB.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nischbankerna Avanza och Nordnet rasar på konsultbolaget Bearingpoints årliga ranking om digital kundupplevelse. De kommer först på plats nio respektive tolv, från att ha legat på andra och tredje plats under fjolåret, enligt DI som tagit del av rankingen.

Bearingpoint har betygsatt banker och en rad andra storföretag, utifrån hur bra de är på ett flertal digitala områden. Det handlar bland annat om mobila tjänster, sociala medier och digital produktupplevelse.

SEB är den banken som är bäst när det gäller digital kundupplevelse. Efter SEB ligger fjolårets etta SBAB och på tredje plats plats kom Swedbank följt av Ica Banken, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea och Ikano Bank.

Sett utifrån hela rankingen står sig bankbranschen rätt dåligt i den digitala konkurrensen. Av de tolv branscher som Bearingpoint undersökt, totalt 85 bolag, hamnar bank på plats åtta, trots att man i år får högre poäng. 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]