Avanza och Nordnet tappar i ranking om digital kundupplevelse. Bästa banken är SEB.
Nischbankerna tappar placeringar i årlig ranking
Mest läst i kategorin
Nischbankerna Avanza och Nordnet rasar på konsultbolaget Bearingpoints årliga ranking om digital kundupplevelse. De kommer först på plats nio respektive tolv, från att ha legat på andra och tredje plats under fjolåret, enligt DI som tagit del av rankingen.
Bearingpoint har betygsatt banker och en rad andra storföretag, utifrån hur bra de är på ett flertal digitala områden. Det handlar bland annat om mobila tjänster, sociala medier och digital produktupplevelse.
SEB är den banken som är bäst när det gäller digital kundupplevelse. Efter SEB ligger fjolårets etta SBAB och på tredje plats plats kom Swedbank följt av Ica Banken, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea och Ikano Bank.
Sett utifrån hela rankingen står sig bankbranschen rätt dåligt i den digitala konkurrensen. Av de tolv branscher som Bearingpoint undersökt, totalt 85 bolag, hamnar bank på plats åtta, trots att man i år får högre poäng.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.