Nikotinhalten i cigaretter har ökat med 11 procent på åtta år, något som gör dem mer beroende- framkallande. Det visar en undersökning från Harvard. Tobaksbolagen menar dock att det är en slump.
Nikotinnivån har chockhöjts
Mest läst i kategorin
En undersökning av de mest sålda cigarettmärkena visar att nikotinhalten höjts med 11 procent från 1997 till 2005. Det är Harvard University som står bakom studien, som bekräftar tidigare resultat från Massachussets Folkhälsoinstitut. När de tidigare uppgifterna presenterades i augusti fick undersökningen svidande kritik från tobaksindustrin.
Men forskarna på Harvard har nu lyckats visa hur cigarettillverkarna både ökat koncentrationen av nikotin i tobaken och förändrat designen på cigaretterna så att antalet bloss per cigarett ökat.
Slutresultatet är enligt forskarna mer beroendeframkallande cigaretter. Det skriver Business Week.
Massachusetts är en av tre stater i USA som kräver att cigarettillverkarna redovisar information om nikotinnivåerna. Förra året redovisade staten att nikotinnivåerna, som mätts genom maskiner, hade ökat med 10 procent mellan 1998 och 2004. Nivåerna för Marlboro, Newport och Camel – som är de mest populära märkena bland unga rökare – var särskilt höga.
Cigaretttillverkarna hävdade då att ökningen inte skulle varit så stor om data från 1997 och 2005 också hade räknats in i statistiken.
Men Harvards forskare har nu överbevisat tobaksbolagen. Den genomsnittliga nikotinökningen per år från 1997 till 2005 var 1,1 procent, och totalt handlar det om 11 procent på åtta år. Forskarna kom fram till att alla tillverkare visar ökade nikotinnivåer, om än olika stora.
Philip Morris, som står bakom Marlboro, hävdar att nikotinnivåerna för Marlboro är desamma under 2006 som de var under 1997.
– Det är slumpmässiga variationer i cigaretternas nikotinnivåer, både uppåt och nedåt, skriver tobaksbolaget i ett pressmeddelande.
Enligt Harvard-forskaren Gregory Connolly ter det sig dock som att de stigande nikotinnivåerna inte är någon slump från tobaksbolagens sida.
– Vår analys visar att företagen på ett utstuderat sätt har ökat nikotinhalten varje år i sina cigaretter, utan att varna konsumenterna för det, säger han till Business Week.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.