Realtid

Neurath och Norman hängs ut i FAR-rapport

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 nov. 2013Publicerad: 25 nov. 2013

Mediebevakningen av revisionsbranschen beskrivs som ett hot.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Revisorernas branschorgan FAR riktar kritik mot mediernas rapportering i samband med de senaste årens bolagsskandaler.

”Såväl tabloider som affärspress har i perioder de senaste åren fyllts av svarta rubriker där revisions- och rådgivningsbranschen förknippas med etiketter som ’skandal’ och ’slarv'”, skriver FAR i en ny rapport och konstaterar:

”Ser du bara de svarta rubrikerna eller förväntansgapet skulle du kunna tro att revisorer generellt ofta gör fel. En bild som är lika farlig för självbilden som den är falskt klingande jämfört med verkligheten”.

En av frågeställningarna i rapporten är hur branschen ska kunna stärka sitt förtroende i omvärldens ögon.

EY:s ordförande Lars Träff är en av de som intervjuas i rapporten. Han nämner specifikt Svenska Dagbladet-journalisten Carolina Neuraths rapportering och finansmarknadsminister Peter Normans uttalanden i media som ett problem.

– Det är inte för intet som man säger ”10 år av skandaler”. Sedan är frågan om det är ”skandaler”, eller om det är en mediekonstruktion? En stor anledning till att branschen hamnade i negativ dager började i media, säger Lars Träff i rapporten och tillägger:

– Carolina Neuraths artiklar i SvD startade det och Peter Norman spädde på det genom att säga att han inte hade förtroende för revisorer.

FAR skriver i rapporten att Peter Normans uttalande gällande HQ Bank smittar av sig på hela branschen:

ANNONS

”När finansmarknadsminister Peter Norman uttalar sig offentligt om sin bristande tilltro till revisorerna i HQ Bank tolkas detta lätt som att ministern saknar tilltro till revisorer i allmänhet”.

Det var hösten 2010 som Svenska Dagbladet publicerade en omfattande granskning av revisionsbranschen. Reportrarna Carolina Neurath och Jacob Bursell fick senare en Guldspade för sitt arbete.

– Den attityden märkte vi under granskningen också, att vissa av revisionsbolagen förstod problematiken och var självkritiska, medan andra inte var det, säger Carolina Neurath till Realtid.se.

FAR pekar i rapporten på vikten av att branschen förmedlar en annan bild till omvärlden.

”Agendan måste sättas utifrån den grå vardagens verklighet och inte de enstaka tillfällen då kristallkronorna ramlar ner på styrelsebordet”, skriver FAR i rapporten.

”Samtidigt som en handfull negativa händelser har fått stor medial uppmärksamhet genomförs dagligen tusentals omdömesgilla insatser och ett gott hantverk av revisorer runt om i Sverige. Aktiviteter som bidrar till kundernas affärsutveckling och tryggar bland annat ägares, investerares och kreditgivares intressen.”

FAR har intervjuat flera utomstående aktörer i rapporten, dock ingen representant för medierna.

Mannheimer Swartling-advokaten Biörn Riese är en av de som uttalar sig. Han menar att revisorer och advokater brottas med liknande problem när det gäller hur de uppfattas externt:

ANNONS

– En inte insatt allmänhet utgår mer från allmänt tyckande och kan inte vad de olika goda sederna egentligen innebär. Om du verkar utanför branschen, exempelvis som journalist, rubriceras det kanske lättare som en skandal. Om du som jurist eller revisor kan regelsystemet, har du ett annat perspektiv, säger Biörn Riese.

FAR ser dock en risk med att branschen använder omvärldens kritik som en förevändning att bli mer sluten och inte förändra sig.

”Det omspunna förväntansgapet är i mångt och mycket en konstruktion inom branschen, som har fått sin näring i medierapporteringen de senaste åren. Kan man då bortförklara eller avfärda det som enbart dåligt självförtroende? Mycket av förväntansgapet bygger på en klyfta mellan branschens självbild och allmänhetens bild. En klyfta där branschen ser sig som orättvist beskriven, vilket används som ett skäl till att avfärda kritik. Men det som beskrivs som allmänhetens okunskap är samtidigt en potential för branschens framtida affärer. Frågeställningarna går i spiral. Oavsett vilken vinkling man väljer. Och oavsett vilken etikett man väljer, skandal eller mediegroda, så måste de goda exemplen … bli tydligare”, skriver man i rapporten.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS