Den globala näthandeln växer kraftigt i år. Det menar kreditkortsföretaget Visa, som räknar med att deras kunder handlar för 150 miljarder dollar i år, en ökning på 56 procent från fjolårets 96 miljarder.
Näthandel upp 56 procent
Mest läst i kategorin
Färsk statistik från Visa visar att näthandeln blir allt viktigare. Handeln över nätet når 7,4 procent av Visas globala omsättning i år, en ökning på hela 34 procent jämfört med förra året.
Och de som handlar över nätet söker sig ofta till sajter utomlands. I Sverige driver till exempel prisjämförelsesajten Pricerunner kunder till elektronikhandelsföretag med lägre priser i bland annat Tyskland. 16 procent av näthandeln med Visakort sker över landsgränser.
– Konsumenterna känner sig alltmer trygga med internet som en återförsäljarkanal, säger Tim Lee, vice vd för Visa Internationals Global e-commerce i en pressrelease.
Och det genomsnittliga köpet över nätet ligger på 107 dollar, medan kortköp i butik i snitt ligger på 70 dollar.
Vore fler bekväma med näthandelnskulle de växa snabbare. I en undersökning tidigare i år i Storbritannien som Visa Europe publicerade uppgav 20 procent av internetanvändarna att de aldrig handlat över nätet. Och av dem menade 69 procent att näthandlarna borde göra mer för att de som kunder skulle kunna känna sig säkra att handla över nätet.
Undersökningen leddes av Cynthia McVey, som ändå vill lugna oroliga internetanvändare:
– Det finns ingen verklig grund för rädslan att bli bedragen, sa hon i en kommentar till undersökningen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.