Realtid

"Nätets mätverktyg måste ändras"

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 sep. 2006Publicerad: 29 sep. 2006

Efter att Lunarstorm i våras kodade fel och dubblerade statistiken över antalet unika besökare har diskussionen om mätverktygen gått varm. Hans Nordlöv, ordförande för KIA, vill se en nytt mätinstitut för internetbranschen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I slutet av juni i år framkom det att Lunarstorm kodat fel ett stort antal sidor. Något som resulterade i att statistiken visade dubblat antal unika besökare.

Det dröjde inte länge förrän Lunarstorm ordnade upp sin felkodning och statistiken är tillbaka på en normal nivå. Bjarne Otterdahl, marknadsansvarig på Lunarstorm, efterlyser nu en kontrollfunktion som gör det möjligt att upptäcka om någon taggat sina sidor felaktigt.

– Vi var positiva till bättre kontroll redan innan det visade sig att vi kodat fel. Nu handlar det om att hitta formerna för det och hur det ska finansieras. Det är diskussion som KIA måste ta, säger Bjarne Otterdahl.

På KIA, Kommittén för internetannonsering, äger höstens första möte rum i dag, och där kommer bland annat just frågan om mätverktygen att diskuteras.

– Det här med Lunarstorm manar till eftertanke. Tekniken för att mäta och publicera har utvecklats och sammantaget gör det att de regler vi har för mätningen behöver ses över ordentligt. I och med mötet i morgon startar vi den processen, säger Hans Nordlöv, ordförande för KIA.

Förutom att se över reglerna för hur sidor ska kodas så hoppas Hans Nordlöv att snart få se fler så kallade panelmätmetoder*.

– Det kan ge mer exakt information om räckvidd, men även tydligare fakta om målgruppen, vilken sajt de besökte innan och vart de går därefter. Som jag förstår tar det tid att göra metoden tillräckligt bra, men det är lovande.

Thomas Minnhagen, ordförande för branschorganisationen Bitos tycker att högre krav borde ställas på mätföretagen, exempelvis Nielsen/Netratings och Sifo Research International.

ANNONS

– Vi vill inte stödja en leverantör, utan en metod. Det bästa scenariot vore om de som levererar den bästa mätmetoden sedan blir marknadsstandard. Mätföretagen borde hela tiden utmanas för att de ska kunna erbjuda så bra tjänster som möjligt, säger han.

Hans Nordlöv vill gå ett steg längre. Istället för dagens KIA där frivilliga arbetar i mån av tid, vill han att ett mätinstitut – likt MMS för tv – bildas för internetbranschen.

– Det behövs kraftigare insatser, inte minst ekonomiska och personella, för att utreda och utveckla mätningar och kontrollen av dem.

* Panelmätning betyder att några tusen personer i Sverige har ett program installerat på datorn som registrerar alla hemsidor de besöker.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS