<pufftextlänk>Lunarstorm dubblerade antalet unika besökare på bara några månader på grund av ett kodfel.</pufftextlänk> Det fick sajten att rusa på Kia-index topplista. Nu får mätverktyget kritik. "Ett system som är så lätt att manipulera säger inte något", säger Blockets vd Pierre Siri.
Nätets mätverktyg får hård kritik

Mest läst i kategorin
Efter att det visade sig att ett kodfel fick Lunarstorm att dubblera sin besökarstatistik i branschens mätningslista Kia-index har kritiska röster riktats mot mätningarna.
Enligt indexet hade Lunarstorm ökat från 1,2 miljoner unika besökare i veckan till närmare 3 miljoner besökare. Att det kunde ligga något fel bakom ökningen noterades första för några veckor sedan, då Kia-index kontaktade Nielsen Netrating och Lunarstorm och bad dem se över sin sajt.
Då framkom det att ett större antal sidor på Lunarstorm innehöll ett kodfel som ökade antalet unika besökare, samtidigt som statistiken för antalet sidvisningar var oförändrad.
Bjarne Otterdahl på Lunarstorm sa till Realtid.se den 28 juni:
”Nu gjorde vi det här ouppsåtligt, men det är ändå oroande att det visar att det finns en möjlighet att i så hög grad själv påverka sina siffror. Det borde man ta en diskussion om.”
Blockets vd Pierre Siri är en av de som har reagerat på den felaktiga statistiken. Blocket.se tappade placeringar på topplistan när Lunarstorm började rusa upp för topplistan.
– Det är väldigt lätt att fuska. Så är det, säger han till Realtid.se.
Vad kan man göra för att lösa det?
– Rent principiellt tycker jag ett system som är så lätt att manipulera inte säger något. Det bästa vore att kombinera en panel, som Nielsen Netratings hade tidigare, med en sådan här typ av mätning.
En panelmätning innebär att några tusen människor runt om i landet har ett program installerat på datorn som registrerar alla hemsidor användaren besöker, ett system Pierre Siri menar är svårare att manipulera än dagens, där varje enskild hemsida har en räknare gömd i källkoden.
I Lunarstorms fall var det en sådan räknare som spårade ur, något som inte är ovanligt, menar Siri.
– Det beror på att teknikerna ofta inte har koll på vad de lägger in.
Kia, branschkommittén för internetannonsering, medger att något måste göras för att öka mätverktygets trovärdighet.
– Panelmätningar kombinerad med Kia-index blir en intressant kombination, säger Kia-index ordförande Hans Nordlöv till Realtid.se.
Nielsen Netratings förra panelmätning var dyr för kunden och den stängdes ner när efterfrågan sjönk. Nu är Nielsen på väg att lansera ny variant av panelmätningar, som inte kommer att kosta lika mycket.
– Den gamla panelmätningen utgick från att man tog kontakt med ett stort antal personer som bildade en panel. Den nya tanken är att man gör det mer via internet, så man inte behöver ha lika mycket personlig kontakt, säger Nordlöv.
Problemet med den manipulerade statistiken kommer att tas upp av Kia efter semestern.
– Nu när det som inte borde ha hänt har hänt inser alla att något måste göras. Och jag är säker att det kommer att ske saker under hösten, försäkrar Hans Nordlöv.
Fotnot: Den 6 juli är Lunarstorm tillbaka på Kia-index på en tredjeplats. De skulle enligt mätningen ha haft 2,2 miljoner unika webbläsare.