Musiknedladdningsklassikern Napster säljs till USA:s största återförsäljare av elektronik.
Napster köps upp

121 miljoner dollar. Det är köpeskillingen när Best Buy, USA:s största återförsäljare av elektronik, önskar köpa upp Napster. Best Buy vill etablera sig en stark aktör på den globala marknaden för mobiler och digitaltjänster.
Därmed önskar Best Buy ta upp kampen på en mp3-marknad där Apple dominerar med sitt iTunes. Och detta med hjälp av varumärket Napster, som en gång i tiden skakade om hela musikindustrin. Apple har cirka 70 procent av den digitala marknaden.
Napster Mobile-plattformen som lanserades 2006 ska enligt Best Buys planer komplementera företagets tidigare ansträngningar att öka sin mobila försäljning genom dess samarabete med brittiska Carphone Warehouse. Best Buy investerade i mars 2.1 miljarder dollar i ett samarbete som ska sköta Carphone Warehouses europeiska återförsäljarbutiker. Bland annat ska Best Buy öppna sina första butiker i eget namn i Storbrittanien 2009.
Enligt Napster har de 700.000 prenumeranter till sin nedladdningstjänst. Men räkenskapsåret som slutade den sista mars redovisade Napster en förlust på 16,5 miljoner dollar. Intäkterna låg på 127,5 miljoner dollar.
Napsters aktier har rasat cirka 60 procent sedan oktober då de nådde en topp på 5,80 dollar. Förra månaden offentliggjordes det att bolaget övervägde en försäljning. Best Buy erbjuder 2,65 dollar per aktie.
Källa: Financial Times






