Den omstöpta internettjänsten Napster, som mot en avgift låter användare ladda ned musik, steg under torsdagens handel på Nasdaq. Enligt företagets vd Chris Gorog ser framtiden ljus ut då antalet abonnenter fördubblats på kort tid.
Napster är tillbaka
Mest läst i kategorin
Kurslyftet kom då Napster i en rapport redovisat att man i slutet av i fjol hade 270.000 abonnenter efter ett års verksamhet. Antalet hade därmed ökat med omkring 50 procent jämfört med utgången av fjolårets tredje kvartal.
– Vi tror att en abonnenttillväxt på 50 procent under ett kvartal gör oss till den snabbast växande musiktjänsten i hela industrin, sade bolagets ordförande och vd Chris Gorog.
Napster, som tidigare var pionjär på området för gratis musik på internet, hade en gång 70 miljoner abonnenter som utan avgift kunde byta musikfiler med varandra. Denna tjänst tvingades dock stänga efter en utdragen strid med musikbranschen, som anklagade bolaget och dess användare för brott mot upphovsrätten.
Napster tvingades i konkurs 2001 och köptes av mjukvaruföretaget Roxio året därpå. Roxio har sedan dess omvandlat Napster till ett företag som följer musikindustrins regler och därtill tagit namnet Napster efter en avyttring av den tidigare kärnverksamheten.
För det kvartal som avslutades vid årsskiftet räknar Napster med en omsättning på elva miljoner dollar.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.