En granskning visar att statliga myndigheter underlåter att i sina årsredovisningar skriva vad det kostar dem att vara med på Almedalsjippot.
"Myndigheterna mörkar sina Almedalskostnader"
Mest läst i kategorin
Rapporten är författad av Nima Sanandaji, associerad utredare på Skattebetalarnas Förening, och utgiven under namnet SlösO, som är Skattebetalarnas samarbetsprojekt med Timbro för att stävja missbruk av skattepengar.
I rapporten granskar Sanandaji, som vid sidan av jobbet som utredare driver den allmänborgerliga tankesmedjan Captus, fem statliga myndigheters närvaro i Almedalen och hur de redogjort för denna närvaro i sina senaste årsredovisningar, dvs granskningen omfattar närvaron och redovisningen av den fram till och med förra året.
Det visar sig att ingen av de granskade myndigheterna redovisar kostnaderna för sitt engagemang i 2009 års Almedalsvecka.
– Det är väldigt tveksamt om myndigheter över huvud taget ska lobba för att få mer skattepengar, och det är anmärkningsvärt att de inte i detalj anger hur mycket pengar de lägger på det, säger Nima Sanandaji.
– Både politiker och medborgare borde fråga sig om inte de här myndigheterna i stället borde lägga pengarna på att sköta sina jobb, fortsätter han.
Har du frågat dem vad det kostar?
– Nej, men det tycker jag inte ska behövas. De borde i stället redovisa det självmant och på allvar, utan att man ska behöva jaga dem.
Tidningen ST Press (ST:s, statstjänstemannaförbundets, tidning) har gjort en ”försiktig uppskattning” av hur mycket Sveriges myndigheter lägger på att delta i Almedalen, och kommer fram till 40 miljoner. I artikeln ”Statligt miljonregn över Almedalen” står att av årets 1395 arrangemang ordnas 154 av statliga eller kommunala arrangörer, och att debatten kring huruvida skattepengar ska gå till myndigheters opinionsbildning även förekom våren 2006, dvs inför förra riksdagsvalet. Då kom kritiken från borgerliga politiker.
Efter regeringsskiftet tillsattes en utredning, som dock kom fram till att opinionsbildningen inte var något problem: den har oftast stöd i regleringsbrev och direktiv.
Denna slutsats bekräftas av Sidas tillfördnade presschef Joachim Beijmo, som liksom Sanandaji är i Almedalen när Realtid.se når honom på telefon. Beslutet att delta eller inte delta i Almedalsveckan fattas av kommunikationschefen, enligt Sidas presschef
Varför redovisar ni inte vad det kostade att vara med i Almedalen i fjol?
– Vi redovisar inte på den detaljnivån, det skulle bli tusentals sidor i årsredovisningen i så fall.
Detta svar tycks Nima Sanandaji ha förutsett: i hans granskningsrapport står att flera småposter redovisas i detalj, poster vars kostnader ”med högsta sannolikt” var lägre än Almedalsdeltagandet. Utgifter på så små belopp som 3.000 och 5.000 kronor nämns i årsredovisningarna för 2009 (sid. 159) och 2008.
Ni redovisar en summa på 3.000 kronor.
– Gör vi det? Det vill jag kolla i så fall varför vi gör, jag kan inte årsredovisningen så detaljerat. Men hur vi utformar vår årsredovisning är inte vårt beslut, det finns en förordning om det. Har du kollat det här?
Beijmo säger att Sidas kostnader för att delta i årets Almedalsvecka är 700.000 kronor.
Hur mycket är det jämfört med förra året?
– Då deltog vi inte.
Det står i årsredovisningen att ni gjorde (sid 75).
Beijmo medger att Sida deltog, men förklarar att det var i mycket begränsad utsträckning jämfört med i år. Enligt Sanandajis rapport deltog Sida i 34 evenemang 2009 och ska delta i 49 i år.
Oavsett omfattning: Joachim Beijmo försvarar Sidas opinionsbildande satsningar:
– Det är svårt för skattebetalarna att utvärdera om Sida gör ett bra jobb, eftersom vår verksamhet sker utomlands. Vägverkets vägar ser man ju till exempel, så är det inte med det vi gör.
– För att medborgarna ska få insyn och förstå verksamheten behöver vi återrapportera.
Han bedömer årets Almedalsvecka som lyckad ur denna aspekt:
– Ja, jag bedömer att det är en lyckad insats. Vi har ett uppdrag om att öka kunskapen om u-länder och bistånd, och det här är en arena där vi kan göra det. Det finns många viktiga vidareinformatörer som vi når genom att vara här.
Sidas kostnader, 700.000 kronor, går till bland annat tomthyra för den plats de har sin monter på och till opinionsundersökningar. Boende sker genom inkvartering hos vänner och bekanta och andra lågprisalternativ, enligt Sidas presschef Anette Widholm Bolme (även hon är i Almedalen).
Hon uppger även att Sidas totala kommunikationsbudget uppgår till 27 miljoner kronor, som liksom den övergripande kommunikationsstrategin beslutas av regeringen. Det är, förklarar hon, den strategin som ligger till grund för närvaron i Almedalen, även om själva beslutet att vara där fattas på Sida (av Joachim Beijmo).






