YouTube tvingas ta bort MTV-material, Dave Chapelle och annat som ägs av Viacom. Nu fördubblas trafiken till MTV.com.
MTV-trafiken ökar efter YouTube-bråk
Mest läst i kategorin
”Where There’s A Will, There’s A Bill!”
Så lyder en slogan för stå-upp-komikern Bill Burrs show. Ett av många humorprogram på det populära, Viacom-ägda Comedy Central. Och nog verkar det finnas ”bills” – räkningar – att vänta för den som använder Viacom-material utan att pröjsa innan.
Trafiken till Viacoms sajter för MTV, Nickelodeon och Comedy Central har ökat markant de senaste månaderna, meddelar Viacom. Detta kommer strax efter att Viacoms beslut att tvinga det Google-ägda YouTube att ta bort mer än 100.000 videoklipp.
Viacom tog detta steg sedan samtalen mellan Viacom och YouTube om licensiering av videoinnehåll brutit samman. YouTube-användare har lagt upp och tittat på Viacom-material utan att bolaget sett några inkomster från bruket.
YouTubes grundprincip är att sprida användarproducerade videoklipp. Det är dock populärt att lägga upp filmsnuttar från tv-program, långfilmer, musikvideor och annat rättighetsskyddat material. I veckan tvingades YouTube plocka bort mängder av olicensierat material från Oscarsgalan.
Mediabolagen – etablerade och nykomlingar – kämpar just nu för en bit av framtida digitala inkomstkällor. Det är dock osäkert om hemmagjort videomaterial verkligen kan kamma hem de annonsintäkter som strömmar från traditionella annonskanaler till nätet. Annonstrenden ser annars odelat positiv ut för webb-baserade annonsplatser.
YouTube, med sin ledande särställning i videodelarbranschen, får hela tiden se sig angripen från alla håll. Sedan Google köpte sajten för 1,6 miljarder dollar i fjol har rättighetsinnehavarna rustat upp för att kräva hårdare tag mot illegala upp- och nedladdning.
Även jättar som NBC Universal och CBS har ökat pressen på YouTube. De vill inte förlora annonsintäkter för sina värdefulla produktioner till sajten.
Enligt Viacoms statistik ökade trafiken till deras Comedy Central-sajt med mer än 90 procent, MTV.com ökade över 50 procent och Nickelodeons trafik växte med mer än 30 procent den senaste månaden.
Igår släppte Viacom sin kvartalsrapport där de meddelar att vinsten fyrdubblades det senaste kvartalet, upp till 480 miljoner dollar. Viacoms snabba ökning beror delvis på uppköpet av filmbolaget DreamWorks.
Nyligen ingick Viacom också ett avtal med Skypegrundarnas uppmärksammade online-video-service och tv-plattform Joost.
Viacom genomgår en stor strukturomvandling och skär ner på antalet anställningar inom koncernen. Tack vare bland annat annonsintäkter på nätet tror sig företaget kunna generera 500 miljoner dollar i år.
Google å sin sida har fullt upp med att säkra kontrakt till YouTube. Då de stora filmbolagen och tv-bolagen ofta tackar nej till de erbjudanden YouTube levererar riktar sig sajten nu mot mindre aktörer i branschen.
Enligt YouTube skrivs de flesta av de här licensavtalen i det tysta. YouTubes officiella linje är att de har över 1.000 avtal med innehållsägare. Dessa sträcker sig från måndagens utannonserade deal med National
Basketball Association via tunga filmnamnet Sundance Channel till små oberoende videoproducenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.