Realtid

MTG storsatsar på satellit-tv i Ryssland

administrator
administrator
Uppdaterad: 22 sep. 2006Publicerad: 22 sep. 2006

MTG:s Viasat lanserar egen satellit-tv i Ryssland i vår, skriver den ryska tidningen Kommersant. Projektet beräknas kosta omkring 370 miljoner kronor och innebär samtidigt en avsevärd högre risk i bolaget enligt en analytiker som Realtid.se har talat med.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Viasat ska börja distribuera satellit-tv i Ryssland nästa år. Det säger en hemlig källa inom MTG till den ryska tidningen Kommersant. I dagsläget sänder Viasat sex olika filmkanaler i Ryssland över kabel-tv som distribueras via andra operatörer, så kallad mini pay-tv.

I de nya uppgifterna sägs att MTG planerar att påbörja bygget av en digital plattform i Ryssland för egen distribution av europeiska filmkanaler.

Viasat har hyrt in sig på den nya satelliten Sirius 4 för en kapacitet motsvarande ett trettiotal tv-kanaler. Sirius 4 möjliggör byggandet av en ny digital plattform i Ryssland genom sin räckvidd som når ända till Uralbergen.

Satelliten som skickas upp från Kazakstan i mitten nästa år har en beräknad livslängd på 15 år. På sikt ersätter den föregångarna Sirius 2 respektive 3, som Viasat använder sig av i dag och som ”bara” når till Baltikum.

Bert Willborg, informationsansvarig på MTG, är förtegen om planerna.

– Vi utökar kapaciteten kontinuerligt. Det har ingenting med någon Rysslandslansering att göra, säger han.

I dagsläget har MTG en egen satellitplattform i Norden och Baltikum från vilken man sänder digital betal-tv, eller DTH-TV (Direct to home) som det även kallas, under namnet Viasat. De flesta kanalerna sänds även i kabelnät.

Försäljningen har varit framgångsrik med strategin billig utrustning och lång bindningstid. Det vill säga knappt en hundring för ett paket med ett tjugotal europeiska filmkanaler, däribland Viasat sport, history, explorer och TV 1000. Samma strategi skulle i sådant fall tillämpas på den ryska betal-tv-marknaden.

ANNONS

Den nya Rysslandssatsningen beräknas kosta omkring 370 miljoner kronor, exklusive marknadsföring, och innebär att Viasat skulle behöva ge sig in i detaljhandeln för försäljning av paraboler, digitalboxar, kort och abonnemang.

– Om ryktet stämmer, höjer det risken i bolaget. Men på sikt finns det också en bra lönsamhetspotential i ett sådant projekt, säger Patrik Nygård, analytiker på investmentbanken Swedbank.

Största konkurrenten på den ryska betal-tv-marknaden, NTV+, blir ändå svårslagen på grund av det begränsade kanalutbudet som den nya satelliten trots allt kan erbjuda.

– 500 000 abbonenter på sin höjd kan de få, samma som NTV+, och det med aggressiv marknadsföring, säger Dimitrij Valobojev, chef för det ryska tv-bolaget Tricolor, till Kommersant.

Viasat har 11,5 miljoner betal-tv-abonnenter i 17 länder och omsatte 4,1 miljarder kronor under första halvåret 2006, varav 920 miljoner i Central- och Östeuropa. Det är en tredubbling jämfört med året innan. I Ryssland äger bolaget kanalen DTV samt 40 procent i nätverket CTC Media som äger kanalen CTC.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS