Realtid

Motorola går om Nokia nästa år?

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 02 aug. 2006Publicerad: 02 aug. 2006

<pufftextlänk>Motorola seglar i medvind och redovisar snabbt växande försäljning och stigande vinster, inte minst tack vare sina populära supertunna mobiltelefoner Razr.</pufftextlänk> "Om företaget kan fortsätta växa i detta halsbrytande tempo så är det inte helt otroligt att de går om Nokia under första halvåret 2007", säger Neil Mawston, expert på strategier för mobiltelefoner vid Strategy Analytics i Boston, till Realtid.se.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

"Många uppsidor för kronan" – trots världsläget

25 mars 2025

NEW YORK – Motorola växer särskilt snabbt i Nordamerika och Sydamerika, medan tillväxten är hälsosam i Afrika, Mellanöstern och Asien, säger Neil Mawston.

Nokia leder världsligan när det gäller sålda mobiltelefoner, men konkurrensen hårdnar, både från Motorola som lärt sig av Nokias strategi och från nykomlingar i Kina.

Nokia sålde andra kvartalet 2006 över 78 miljoner mobiltelefoner, medan Motorola sålde 52 miljoner. Hotet från Motorola asvpeglar sig inte än i Nokias attityd:

– Vi håller 33–34 procent av värlsmarknaden och vårt långsiktiga mål är att nå 40 procent, säger Keith Novack på Nokia Americas.

Han vill dock inte kommentera prognosen om att Motorola kan vara på väg att gå om Nokia. Världsmarknaden för mobiltelefoner växer med 26 procent och innovationstakten är hög, men det är Motorolas rasande höga tillväxttakt som gör att företaget kan utmana Nokia om tätplaceringen.

– Motorola var störst fram till 1998 och de sju senaste kvartalen har Motorola ökat från 13 procent till 22 procent på världsmarknaden. Det är ett rimligt mål att utmana Nokia om första platsen, säger Jacob Cederquist på Motorola i Sverige.

Nokia växte andra kvartalet 2006 med 29 procent, vilket är imponerande, men inte alls lika snabbt som Motorola, som ökade sin försäljning med 52 procent. Om denna takt håller i sig – vilket förstås inte är något givet! – är det bara en tidsfråga innan de kör om Nokia.

– Man måste se detta som en stark varning för Nokia, säger Neil Mawston på Strategy Analytic.

ANNONS

Motorola upplever också stora framgångar på den kinesiska jättemarknaden, enligt en rapport för Business Week den 31 juli. Företagets nya datorliknande mobiltelefon kallad Ming har snabbt blivit en storsäljare och på denna snabbväxande nischemarknad. Moto Q som är Motorolas svar på Sony Ericsson P990 lanseras i Europa sista kvartalet i år.

Motorolas nettoinkomst för andra kvartalet steg med 45 procent till 1,4 miljarder dollar, medan försäljingen steg med 29 procent till 10,9 miljarder dollar.

En annan analytiker vid Strategy Analytics, Chris Ambrosio, lyfter fram Sony Ericsson som ett företag vilket har förbättrat sin produktdesign och stärkt sitt märkesnamn genom att få ut nya och lönsamma produkter i tid. Sony Ericsson ligger på fjärde plats med 16 procent av marknaden efter Samsung som har 26 procent.

Hans Sandberg

korrespondent New York

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS