I Japan, där andelen äldre växer snabbt, undrar mobiltelefonoperatörerna så smått om man kanske har stirrat alltför ensidigt på ungdomarnas krav. Flera företag försöker nu fånga in de äldre, som mest förvirras och frustreras av alla fantastiska finesser..
Mobiltillverkare satsar på äldre
Mest läst i kategorin
Dagens telefoner är alldeles för krångliga för att man ska hinna med, klagar en populär 40-årig komiker i tv-reklamen för företaget Tu-Ka Cellular. Äldre tittare har tagit inslaget till sitt hjärta, och Tu-Kas dalande kundsiffror har vänt uppåt.
– Även om mobiltelefon snart är ett måste för alla så utformas telefonerna främst för yngre, säger Yuji Tsuda, styrelseordförande för Tu-Ka, den minsta av Japans fyra mobiloperatörer.
I november började Tu-Ka sälja en garanterat finessfri telefon, i princip bara en knappsats och en strömbrytare. Den är direkt riktad till användare som tycker att vanliga mobiler är alldeles för svåra att använda, och genom den har Tu-Ka fått kundtillströmning för första gången sedan våren 2002.
– Tillverkarna nästan knäcker sig för att få fram den snyggaste och mest avancerade telefonen åt ungdomarna, anser Tsuda.
Men de flesta människor är inte unga.
Åtminstone inte i Japan, där var femte invånare nu är 65 år eller äldre. Den förväntade medellivslängden är högst i världen: 78 år för män och 85 år för kvinnor. Undersökningar har visat att bara 30-40 procent av japanerna över 60 år har en egen mobil. För befolkningen som helhet är siffran 70 procent, och i åldersgruppen från sena tonåren till uppemot 40-strecket är den i det närmaste 100 procent.
Även Japans största mobiloperatör NTT Docomo har upptäckt att det finns en oexploaterad äldremarknad och säljer nu en avskalad telefon med stora, tydliga sifferknappar och tre knappar för snabbsamtal. Den har till och med utformats att se ut som ”alla andra” telefoner, så att användarna inte ska behöva skämmas för sin enkla apparat.
– I en rundfrågning fann vi att äldre människor trodde att mobiler var främst för affärsmän. Nu försöker vi ändra på den uppfattningen, säger Kazuhisa Iwamoto på Docomos marknadsavdelning.
Eftersom det oftast är oroliga släktingar som köper mobiler till äldre satsar Docomo hårt på reklam inför Mors dag och Fars dag. Butiker uppmuntras att ordna grundkurser för mobilnybörjare.
En fördel med äldre kunder är också att de tros vara trognare mot både sin operatör och sin telefon, vilket minskar operatörens behov av dyrbara reklamkampanjer och apparatsubventioner.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.