Realtid

Mobilt innehåll blir miljardmarknad

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 01 sep. 2005Publicerad: 01 sep. 2005

Det blir inget genombrott för tv i mobilen till Fotbolls-VM nästa sommar. Inte om vi får tro telekomanalysbolaget Berg Insight. Månatliga avgifter för tv i mobilen skrämmer bort användare. Det gör att genombrottet istället kommer först vid OS i London 2012.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Marknaden för mobila innehålls- och underhållningstjänster i Västeuropa kommer att växa till att omsätta 300 miljarder kronor år 2012. Det hävdar det svenska telekomanalysföretaget Berg Insight i en färsk rapport.

De svenska operatörerna Telia, 3 och Tele 2 lanserar försiktigt tv i mobilen, men marknaden kommer inte att vara speciellt stor under 2006.

– Abonnenterna kommer att vara avvaktande med att teckna sig för månatliga avgifter för mobila tv-tjänster innan överföringarna når upp till normal sändningskvalitet, säger Julie Robson, analytiker på Berg Insight och författare till rapporten.

Det dröjer också innan tv-sändningarna via mobiloperatörerna blir ekonomiskt viktiga för tv-bolagen.

– De flesta rättighetsinnehavare inom tv kommer endast att få mindre summor genom sina intäktsdelningsavtal med mobiloperatörer, så det kommer bara att vara det som intresserar massmarknaden som kommer att generera större intäkter. Men så snart några större aktörer inom media ger sig in på marknaden kan vi börja vänta oss mera omfattande affärer, säger Julie Robson i en kommentar.

Istället för ett snabbt genombrott för tv i mobilen, så är det tjänster som vi redan sett som spel, sport, musik och annan nedladdningsbar media samt meddelandetjänster, som kommer att stärka sina positioner, enligt Berg Insight.

Prispressen på ringsignaler och ikoner gör att spel i mobilen kommer att omsätta mer redan före årsskiftet.

– Det finns så många mobiltelefoner med mycket avancerade funktioner i cirkulation vid det här laget att folk börjar vänja sig vid att använda dem. För tillfället använder ungefär 15 procent av mobilabonnenterna regelbundet (minst en gång i månaden) sina mobiler för innehålls- och underhållningstjänster. 2012 tror vi att det är realistiskt att anta att den siffran stigit till 50 procent, säger Julie Robson.

ANNONS

Nokia har precis avslutat ett fyramånaders pilottest med 500 testanvändare med tv-sändningar i mobilen.

Ingen orkade titta längre än 40 minuter om dagen. I genomsnitt tittade testanvändarna på tv i mobilen i 20 minuter per dag.

–Om mobil-tv ska bli en framgång så krävs bra innehåll, lättanvänd teknik och enkla och rimliga priser, säger Richard Sharp på Nokia till Elektroniktidningen.

Testanvändarna var mest förtjusta i sportsändningar som Hockey-VM, Formel 1 och Champions League. Därefter var det nyheter och familjeprogram som gällde. Det var när man färdades kommunalt som man passade på att titta på tv, men även för att hålla sig ajour med nyheter på arbetstid.

4 av 10 bland testanvändarna sa att de kunde tänka sig att beställa tjänsten. 90 kronor i månaden ringades in som den högsta acceptabla prisnivån. Men Sverige och övriga väst ligger efter Asien, där det största suget efter tv i mobilen finns, enligt nyhetstjänsten Unstrung.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olle Blomkvist
Olle Blomkvist
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS