Americanlisted vill bli ett Blocket i USA. Företaget vill sälja för 25 miljoner kronor i år – men hur? Snart surfar fler med mobilen än med datorn, och ingen vill betala.
Mobilsajt hellre än avgifter för internets entreprenörer
Mest läst i kategorin
I Kina är det svårt att förmå någon att betala för något på internet.
Nyhetsbrev om Teknik, Media och Telekom varje tisdag.
På den kinesiska e-handelsjätten Alibabas sajt Taobao är det gratis att lägga upp radannonser.
Taobao förlitar sig helt på annonsintäkter. Det blir en farlig strategi om fler användare upptäcker möjligheten att blockera annonser.
Annonsnätverkens teknik gör det möjligt att identifiera och utestänga reklam. Den här möjligheten har funnits länge på olika sajter.
Lagom till webbläsarvalet i EU kommer nu en kinesisk webbläsare som klarar samma sak.
Företagen behöver fler intäktsben att stå på.
I USA hoppas Ebay precis som News Corp kunna komplettera vikande annonsintäkter med små avgifter från användarna.
Så gör ju också Schibsteds radannonsjätte Blocket i Sverige.
Avgörande blir förstås hur många som då struntar i tjänsten och om de kan få samma sak någon annanstans.
De båda svenska entreprenörerna Thomas Westling och Jani Välimaa försöker konkurrera med amerikanska Craigslists radannonser i USA.
Svenskarnas sajt americanlisted.com har drygt sex miljoner radannonser ute, egna och andras. I Sverige har Blocket ungefär en halv miljon stereobänkar, soffor och barnvagnar att välja på.
Men Blocket har tre miljoner besökare i veckan. Americanlisted har knappa 35.000.
Det finns en annan skillnad. På Americanlisted kostar det inte att lägga ut något till försäljning.
– Men på längre sikt ser vi fördelar med att ta betalt för större annoser, som bilar och hus, säger Jani Välimaa, som är vd.
AmericanListed får betalt per klick för reklam som Google förmedlar automatiskt.
– Annonsintäkter är viktigt för affärsmodellen. Vi säljer ju en tjänst, snarare än en produkt, säger Jani Välimaa.
I förlängningen hoppas han kunna ta betalt för tjänster som knyter an till vad användarna säljer på sajten.
Lite som när svenska fastighetsmäklare tar betalt för att förmedla bolån – fast utan att behöva kringgå lagen, då.
– Vid ansökan av lån och vid godkänd ansökan erhåller Americanlisted en viss provision.
Att de flesta som besöker Americanlisted inom bara något år inte kommer att sitta hemma vid datorn utan på bussen, i bilen, på lunchen, har entreprenörerna inte riktigt hunnit anpassa sig till.
Americanlisted har ingen mobilsajt ännu. Det är på gång. Dessutom ska det gå att nå radannonserna med ett litet program i mobilen.
– Vi håller på och utvecklar appar för iPhone och Android och ser stora fördelar i tekniska lösningar som underlättar för direkt uppladdning av bild och gps-funktion via mobilen, säger Jani Välimaa.
Kinesiska Taobao är inne på samma spår och hoppas snart börja sälja mobiler med den egna programvaran, appen, förinstallerad.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.