Den globala mobiltelefonförsäljningen ökade med 30 procent till 674 miljoner enheter under 2004, men tillväxten kommer att sjunka till 7 procent i år, enligt analysföretaget Gartner.
Mobilförsäljningen saktar in
Mest läst i kategorin
Skälet är att konsumenterna inte kommer att byta upp sig till nyare modeller lika ofta som de gjorde förra året, skriver Reuters.
Gartners statistik släpps fem veckor efter konkurrenten Strategy Analytics siffror. Gartner mäter försäljningen till slutkunderna medan Strategy Analytics mäter försäljningen till grossister och operatörer. Det förklarar varför Gartners totalsiffra för 2004 är 10 miljoner enheter lägre än Strategy Analytics, då operatörer lade upp lager av 3G-telefoner som ännu inte sålts till konsumenter.
Enligt Gartner finns det tecken på att konsumenterna inte uppskattar de lite klumpigare 3G-mobilerna trots att de kan användas för nya tjänster som videosamtal. Därför säljs de ofta kraftigt subventionerade av operatörerna.
Gartner räknar med att det kommer att säljas över 730 miljoner mobiltelefoner i år, varav kanske 55 miljoner är 3G-telefoner.
Världsettan Nokias marknadsandel var 33 procent under fjärde kvartalet, jämfört med 30,9 procent under tredje kvartalet. Men det är en nedgång från andelen på 34,7 procent ett år tidigare.
Tvåan Motorola hade en andel på 16,3 procent, en ökning med 2,2 procentenheter jämfört med ett år tidigare. Samsungs andel ökade med 2,3 procentenheter till 12,2 procent, medan LG passerade Siemens med 6,8 procent, upp 1,3 procentenheter.
Siemens förlusttyngda mobilverksamhet fick se sin andel minska med 3,1 procentenheter till 6,4 procent. Bakifrån hotar Sony Ericsson, vars andel ökade med 1,2 procentenheter till 6,3 procent.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.