<pufftextlänk>Mobile Innovation är det lilla bolaget med många idéer kring nätbaserade och mobila tjänster.</pufftextlänk> Tjänsten som gör det möjligt att skicka anonyma sms och betaltjänsten via sms- eller telefon är bara några. Sedan start har företaget stått på egna ben.
Mobile Innovation

Mest läst i kategorin
På Hundsajten Fidos.se kan den som vill få svar på frågor av en hundpsykolog. När någon skickar en fråga genom att skriva ett mejl och betalar för tjänsten genom att ringa ett visst telefonnummer, så använder de Mobile Innovations betaltjänst. Hundpsykologen kan via ett mejl, se att kunden betalat innan hon svarar på frågan.
Det här är bara en av flera tjänster som Mobile Innovation erbjuder. Företaget som har funnits i sex år är inte stort. Men drivs av idéerna som grundarna Per Welander och Hans Wahllöf får.
– Det finns inget roligare än att vara entreprenör, att få idéer och kunna realisera dem, säger Per Welander som även är vd för bolaget.
Egentligen har Per Welander bakom sig flera år inom it-konsultbranschen. Men efter ett tag ville han prova på något nytt och startade sitt första egna bolag. Först startades konsultbolaget Upec som senare såldes till Frontec och därefter konsultbolaget Combra. Det var när han arbetade i Combra som han för första gången kom i kontakt med mobila tjänster och sedan dess är han fast.
Att ta in riskkapital har hittills inte lockat. Företaget Mobile Innovation drivs helt i egen regi. Första året jobbade de i stort sätt gratis med att utveckla första tjänsten. För att få in pengar till sitt uppehälle, tog de en del vanliga konsultjobb vid sidan om.
– När man tar in riskkapital är det lätt att man mister kontrollen över verksamheten. Som entreprenör så styr man företaget med en magkänsla, något som inte alltid gillas av riskkapitalbolag, säger Per Welander.
När den första tjänsten lanserades fick de snabbt en första kund, genom Lovesearch. Sedan dess har både kunder och intäkter ökat långsamt men säkert. I dag har företaget ett femtiotal kunder och har gått med vinst 2004.
Precis som Hundsajten Fidos.se så använder många av kunderna företagets egenutvecklade betalsystem Paytocash. Förutom att tjänsten kan betalas genom vanliga telefonsamtal så går det också att betala via sms. Mobile Innovation kontrollerar inte att köparen kan betala och varken kreditkortsnummer eller någon för registrering krävs. Slutkunden betalar för tjänsten när de får den vanliga telefonräkningen.
– Eftersom betalningen sker genom att kunden betalar via telefonräkningen så har vi inga problem med att få in betalningarna. Operatörerna garanterar nämligen att vi får in pengarna, säger Per Welander.
Betaltjänsten används för flera områden, bland annat för att betala medlemsavgifter.
Den nya sms-tjänsten som gör att man kan skicka anonyma sms kom till mest för att visa att det faktiskt går att genomföra. Inte ens för mobiloperatören kan avsändaren utläsas.
– Det är operatören som är skyldig att lagra informationen, inte vi. Eftersom vi raderar informationen som finns på våra servrar varje dag är det omöjligt att få tag i information kring den som skickat ett sms. Om man vill och kan tekniken, är det lätt att inte blir upptäckt, säger Per Welander.
Företaget har även en tjänst som kallas ”Storytelling”. En kund till Mobile Innovation har säljare över hela Sverige. Varje dag så kan säljarna ringa ett telefonnummer och slå en kod så får de höra en berättelse i telefonen. Berättelsen ska uppmuntra och ge säljarna råd inför dagens arbete.
– ”Storytelling” är väldigt stort i USA, men blir allt vanligare även här i Sverige, säger Per Welander.
Idéerna är många kring hur man kan använda den mobila tekniken. Enligt Per Welander är flera nya tjänster på gång. Till sin hjälp har de i dag två ytterligare två konsulter som utvecklar tjänsterna.
Trots att företaget långsamt växt så har de aldrig satsat på marknadsföring. De har inte lagt ned några pengar på till exempel banners. Däremot har de betalt Google för att synas när man söker efter betaltjänster på nätet.
När kunderna betalar på nätet så syns Mobile Innovations tjänst i adressfältet och när kunderna får räkningen från sin operatör så syns även Mobile Innovations företagsnamn.
Trots den enkla marknadsföringen har en del till och med kontaktat företaget från andra länder. I ett första läge är de nordiska länderna intressanta för bolaget. Redan nu har en de gjort en analys- och riskbedömning över den finländska marknaden.
– Vi har inga höga krav på att vi måste växa men eftersom det verkar finnas ett intresse för våra tjänster även utomlands, så tittar vi nu på att lansera våra tjänster utomlands. Men det kostar mycket att starta upp en verksamhet. Tjänsterna måste översättas till det nya språket och det måste finnas support på plats i det aktuella landet. Då måste vi ta in riskkapital, säger Per Welander.