Lägenhetsvisning i mobilen. Det blir verklighet i mars. Plåta av en kod och du får bilder och all information du behöver för att bjuda på en ny bostad.
Mobil innovation för bostadsmäklare
Mest läst i kategorin
Fastighetsvärlden – eller Kiinteistömaailma – är Finlands näst största mäklarbolag med försäljningsställen på 52 orter och över 600 anställda. Nu tar de upp kampen med det branschledande Huoneistokeskus Oy genom innovativa tjänster i mobilen.
– Vi har tecknat ett tvåårigt avtal om ensamrätt för att få använda UpCode Solutions nyskapande mobiltjänst inom vår bransch, berättar Fastighetsvärldens marknadschef Veera Hämäläinen-Lehtonen för Realtid.se.
Alla lägenheter som Fastighetsvärlden har på marknaden kommer att kunna presenteras på mobilen. Premiären för denna tjänst, kallad Kotikoodi (Hemkoden), sker i mars.
Med hjälp av Hemkoden kan den intresserade avfotografera en annons från en reklamskylt, mäklarfirmans fönster eller tidningen. I annonserna finns en kod som gör att den intresserade får all relevant information om lägenheten rätt in i mobilen.
– Mobilanvändaren får mellan en till tre bilder också. Mer än så tar för stor plats och datatransfern blir för kostsam för användaren, säger Veera Hämäläinen-Lehtonen.
– Om du sedan är intresserad av bostaden kan lägenhetsinnehavaren få all din information direkt. För att följa lagen poppar det upp ett meddelande som frågar om du vill överföra informationen.
Spekulanten ska även kunna bjuda på lägenheten, men den funktionen kommer att fungera först något längre fram.
– I framtiden tillkommer ett slags extranet-funktion där båda parter kan ha meningsutbyte utan insyn, säger Veera Hämäläinen-Lehtonen.
– För oss är Hemkoden ett nytt sätt att betjäna våra kunder. Det fina är att det kan ske när som helst på dygnet, då det passar kunden.
Vid nästa veckas stora 3GSM-mässa i Barcelona presenteras den nya tjänsten. Då hålls den internationella tävlingen Global Peer Awards, arrangerad av branschsamfundet Mobile Monday. Hemkoden är en av 23 nya tjänster från hela världen som tävlar om priset för bästa mobilinnovation, och är ensamt bidrag från de nordiska länderna.
– Oturligt nog så fungerar inte all teknik till fullo ännu. Mobile Mondays tävling skyndar på processen något så att vi måste visa upp Hemkoden redan nästa vecka, säger Veera Hämäläinen-Lehtonen.
Det finska företaget UpCode Solutions har tagit fram den kodteknologi som används i Hemkoden. UpCode är en optisk kodläsare som gör det möjligt att bara peka och klicka för att komma ut på internet från mobilen. Det slås ihop med lika finska företaget Morselcodes smarta lösningar för att överföra information oavsett det gäller sms, http eller andra bokstavskombinationer.
Det fungerar som så att mobilens kamera tar en bild av Hemkoden som finns i tidningen eller skyltfönstret. Mobilens internet- eller wap-förbindelse går till tjänstens server som skickar informationen direkt till mobilen. Allt som krävs är en mobil med internetfunktion och kamera.
– Förhandlingar pågår med Danske Bank om att även andra nordiska länder ska få del av Hemkod-tjänsten. Men förhandlingarna är långt från klara. Vi för samtal med flera aktörer. Blir det Danske Bank skulle i så fall Skandiamäklarna vara det naturliga valet i Sverige, säger Veera Hämäläinen-Lehtonen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.