M&M får fortsätta säljas, trots Marabous anklagelser om "M"-renommésnyltning.
Mmm...
Mest läst i kategorin
År 2009 introducerades ”m&m” i Sverige av Mars, godisföretaget som sedan 1941 marknadsfört de chokladdragerade jordnötterna i USA. Dessförinnan hade produkten enbart funnits i taxfreeaffärer och som parallellimport.
Kraft-ägda Marabou väckte talan mot företaget: själva hade man sedan 1957 sålt motsvarande produkt under namnet ”m”, och anklagade Mars för ”vilseledande efterbildning” och renommésnyltning, rapporterar Dagens Juridik.
I sin argumentation i domstolen påpekade Mars, företrädda av David Klose på Moll Wendén i Malmö, att målet rör något så ovanligt som att en kopia stämmer originalet.
Marknadsdomstolen kommer i sin färska dom efter en stunds resonemang om de olika förpackningarnas utseende fram till att förväxlingsrisk inte kan anses föreligga. Detta trots en marknadsundersökning som Kraft – ombud: Zacco – har låtit göra. Marknadsundersökningar måste bedömas försiktigt, anser domstolen, och tillmäter denna ett lågt bevisvärde.
Mot bakgrund av ungefär samma skäl som till varför förväxlingsrisk inte kan anses föreligga kommer domstolen fram till att det inte heller är fråga om renommésnyltning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.