Realtid
Martin Lindgren
Uppdaterad: 13 dec. 2010Publicerad: 13 dec. 2010

M&M får fortsätta säljas, trots Marabous anklagelser om "M"-renommésnyltning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

År 2009 introducerades ”m&m” i Sverige av Mars, godisföretaget som sedan 1941 marknadsfört de chokladdragerade jordnötterna i USA. Dessförinnan hade produkten enbart funnits i taxfreeaffärer och som parallellimport.

Kraft-ägda Marabou väckte talan mot företaget: själva hade man sedan 1957 sålt motsvarande produkt under namnet ”m”, och anklagade Mars för ”vilseledande efterbildning” och renommésnyltning, rapporterar Dagens Juridik.

I sin argumentation i domstolen påpekade Mars, företrädda av David Klose på Moll Wendén i Malmö, att målet rör något så ovanligt som att en kopia stämmer originalet.

Marknadsdomstolen kommer i sin färska dom efter en stunds resonemang om de olika förpackningarnas utseende fram till att förväxlingsrisk inte kan anses föreligga. Detta trots en marknadsundersökning som Kraft – ombud: Zacco – har låtit göra. Marknadsundersökningar måste bedömas försiktigt, anser domstolen, och tillmäter denna ett lågt bevisvärde.

Mot bakgrund av ungefär samma skäl som till varför förväxlingsrisk inte kan anses föreligga kommer domstolen fram till att det inte heller är fråga om renommésnyltning.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Lindgren
Martin Lindgren
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]