Benq-Siemens kommer att få det tufft att sälja sina mobiltelefoner när de fokuserar på Asien istället för Europa. Men företaget är inte ensam om att få det svårt i framtiden. Konkurrensen bland mobiltillverkarna är stenhård och flera mindre spelare spås bli uppköpta eller gå omkull.
Mindre mobilmärken hotas att slås ut

Mest läst i kategorin
Taiwanesiska Benq kunde stoltsera med en marknadsandel på 4,7 procent under förra året. Efter den senaste kvartalsrapporten i år marknadsandelen på 2,4, enligt siffror från analysföretaget Gartner.
Tanken med sammanslagningen mellan Siemens och Benqs mobitelefonverksamheter förra året var att verksamheten skulle bli ännu starkare. Istället ökade förlusterna och i höstas valde ledningen att sätta den tyska mobilverksamheten i konkurs. Nu spekuleras det i tyska medier om att Samsung är intresserad av att köpa resterna av bolaget men ryktet har dementerats av en talesman från Samsung.
För att vinna mark igen hoppas Benq på Asien och ger upp den europeiska marknaden helt.
– Beslutet att lägga ned den tyska verksamheten skedde för snabbt. Nu kommer det bli tufft för dem att istället fokusera på den asiatiska marknaden. Konkurrensen är väldigt stark där, säger Brian Troelsen, senioranalytiker på IDC, till Realtid.se
Och det är flera analytiker som håller med.
– Det blir tufft för Benq att fokusera på Asien. Det är en stor marknad men det finns samtidigt många lokala konkurrenter som är väl etablerade där, säger Caroline Milanesi, analytiker på Gartner.
Analytikerna nämner flera orsaker till varför sammanslagningen mellan Benq och Siemens verksamheter inte gick lika bra som planerat. Siemens som mobiltelefonmärke hade redan innan sammanslagningen mist sin glans på den europeiska marknaden. Därför tog försäljningen inte fart här som man hoppades på.
Benq Mobile fick inte upp tillräckligt höga produktionsvolymer i den tyska fabriken. Men det kanske största felet som de gjorde var att företagen inte räknade med att kulturskillnaderna skulle ha så stor inverkan på sammanslagningen.
Om man jämför sammanslagningen Simens-Benq med den Sony Ericsson gjorde några år tidigare var situationen för Siemens riktigt dålig redan innan bolagen gick ihop.
– Det blev problem när det var dags att säga upp personal i Tyskland, samtidigt som marknaden var mycket tuffare under den här perioden än då Sony Ericsson gick ihop, säger Greger Johansson, analytiker på Redeye.
I de svenska the Phone House-butikerna finns det i dag bara några enstaka Siemens-Benq-telefoner kvar. Men de är inte de enda som lämnat butikshyllorna. NEC, VK, Panasonic och Philips har gått samma väg och är numera är väldigt sällsynta. Istället dominerar de stora mobiltelefontillverkarnas modeller totalt. Här finns Nokia, Sony Ericsson, Motorola, Samsung, LG och utmanaren HTC (tidigare Qtec).
– Det finns alltid plats för några mindre spelare men det kommer att vara svårt för dem att hävda sig framöver. Det kommer att ske en konsolidering men man ska samtidigt inte undervärdera den lokala marknaden. NEC har till exempel kvar den lokala marknaden i Japan, där de fortfarande är starka, säger Helena Nordman-Knutsson analytiker på Gartner.
De mobiltelefontillverkare som tycker att 2006 har varit ett svårt år kommer få det ännu svårare att hävda sig under nästa år. För att överleva krävs storskalfördelar speciellt nu när snittpriset fortsätter att falla.
Caroline Milanesi ser flera bolag som hon tror kan försvinna framöver genom att de köps upp eller slås ut. Bland annat nämner hon Sagem.
– De går inte med vinst i dag och det kommer att bli svårt för dem att fortsätta. Ett tag spekulerades det om att Motorola ville köpa verksamheten, säger hon.
Även Benefon, Kyocera, Pantech och mobildivisionerna hos Phillips och Panasonic får svårt att hävda sig framöver.






