Såväl skogs- och metallindustrin som redare och hamnföretag i Norrland är bekymrade över d skärpta miljökrav som nu införs för havsgående transporter.
Miljökrav skakar tunga industrier
Mest läst i kategorin
Miljökraven för Östersjön snedvrider konkurrensen och slår hårt mot exportföretagen i norr, anser man. Bara för SCA:s fabrik i Obbola utanför Umeå fördyras fartygstransporterna med 25 miljoner kronor per år när det nya svaveldirektivet börjar gälla 2015, skriver Västerbottens-Kuriren.
– Gränsen för var det är lönsamt att anlägga fabriker flyttas söderut. Förmodligen kommer också en hel del av det gods som i dag transporteras med båt att hamna på E4. Och det är miljömässigt negativt, säger Magnus Svensson, vd vid SCA Transforest.
Kjell Brodin vid Norra skogsägarna säger att de nu överväger att börja ”gå med bil ända ner till Frankrike”.
Sjöfartsorganisationen IMO vill av miljöskäl kraftigt sänka gränsvärdena för svavel i fartygsbränsle till högst 1,5 procent år 2015 jämfört med dagens 4,5 procent. Senast år 2025 ska halten vara nere i 1,0 procent. Men i känsliga Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen, där bränslet redan i dag högst får innehålla 1,5 procent svavel, skärps kraven dramatiskt mycket mer.
Redan nästa år får svavelhalten inte överstiga 1,0 procent och från 2015 accepteras högst 0,1 procent svavel, alltså 15 gånger lägre än i övriga världen. Allra dyrast blir det för transporterna från norra Östersjön, alltså Bottenhavet och Bottenviken, skriver tidningen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.