Realtid

Miljardtappet fortsätter för Telia

administrator
administrator
Uppdaterad: 06 apr. 2006Publicerad: 06 apr. 2006

<pufftextlänk>Mellan 2005 och 2010 beräknar Gartner att 60 procent av operatörernas intäkter från fasttelefoni kommer att försvinna globalt.</pufftextlänk> För Telias del handlar det om intäkter på drygt 16 miljarder kronor som försvinner inom segmentet i Sverige. Istället ersätts den med försäljning av mobilabonnemang och bredbandstjänster som ip-telefoni.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Telia Sonera är ett av flera exempel på hur operatörer märker av en tydlig minskning av intäkter från den fasta telefonin. Enligt analysföretaget Gartner minskade företagets intäkter för fast telefoni med 10 procent 2004 och under 2005 var minskningen nära 15 procent. Under 2005 hamnde Telia Soneras omsättning kring fast telefoni på knappt 26,9 miljarder kronor i Sverige. Om Gartners beräkningar stämmer skulle detta innebära att intäkter på drygt 16,1 miljarder kronor kommer att försvinna inom fasttelefoni för företaget.

Till viss del handlar bortfallet om att priset har pressats något och att konkurrensen ökat från andra konkurrenter. Numera kan alla operatörer i Sverige erbjuda kunderna hela den fasta telefonitjänsten. Tidigare var kunderna bundna till att betala en viss del till Telia. Men enligt Gartner handlar tappet främst om att det traditionella sättet att ringa håller på att ersatts med mobiltelefoni och internettjänster som ip-telefoni.

– Det som är förvånande är att en del operatörer inte inser allvaret. En del är oförberedda på vad intäktsbortfallet från fasttelefoni verkligen innebär, säger Katja Ruud, analytiker på Gartner.

Enligt Gartners siffror är det främst mobilen som ersätter den fasta telefonen i dag. I exemplet Telia Soneras visar Gartners beräkningar att 2005 så gick runt 50 procent av intäktsbortfallet till mobiltelefoni, 20 procent gick till bredbandstjänster och 16 procent till ip-telefoni. Även om man via internet kan chatta och mejla så försvinner inte behovet av att prata. Därför tror man att intresset för ip-telefonin kommer att öka starkt.

Största anledningen till att ip-telefonin tar över är att det är mycket billigare att ringa. Rösttjänsten går via bredband och blir ofta ett komplement i den vanliga bredbandstjänsten. Detta innebär ett stort intäktsbortfall för operatörerna som de inte alltid är förberedda på.

Post- och Telestyrelsen, PTS har också märkt av den vikande trenden för fast telefoni, men enligt deras siffror sker förändringen inte lika fort. Den 30 juli 2005 hade 5.683.000 personer fast telefon. Året innan var det 5.744.000.

– Vår statistik visar att det är fler i dag som kan tänka sig att avstå från traditionell telefoni, säger Olof Bjurö, enhetschef på informationsavdelning på PTS.

I en undersökning som PTS har gjort visar det sig att 45 procent kan tänka sig att avstå från sin fasta telefon och enbart använda mobiltelefon. Två år tidigare var det bara 37 procent som skulle kunna tänka sig att avstå från den fasta telefonen. Fortfarande är det priset för att ringa ett mobilsamtal som avgör om de skulle strunta helt i den fasta telefonen.

ANNONS

Enligt PTS siffror väljer hela 17 procent i hushållen där personer är under 26 att inte ha någon fast telefon alls.

Den del av Telenor som är före detta Vodafone i Sverige, erbjuder inte i dag fast telefoni. Moderbolaget har däremot satsat på fasttelefoni till företag i Sverige.

– Vi är mycket medvetna om trenden men jag tror att det tar lång tid innan den fasta telefonin försvinner helt. Vi i Sverige har varit relativt dåliga på att prata länge i mobilen om man jämför med våra grannländer. Nu märker vi att samtalstiderna börjar bli längre även här. Det är något som styrker trenden att mobilen ersätter den fasta telefonen alltmer, säger Moniqa Löfstedt, informationschef på numera svenska Telenor.

Malin Sparf Rydberg, informationsansvarig på Tele 2, tror även hon att den fasta telefonin har mer att ge ännu.

– Men i dag kan man definitivt tjäna mycket pengar på att inte ha fast telefon. Få tänker på att man varje månad måste betala runt 120 kronor bara på att ha en fasttelefon. Därutöver betalar man samtalskostnader. För de summorna kan man i dag få många minuter från en mobiltelefon, säger hon.

PTS ser även att ip-telefoni ökar från relativt låga nivåer. Den sista juni 2005 fanns det 126.000 abonnemang för ip-baserad telefoni det är en ökning med 123 procent jämfört med sista juni 2004, då antalet var 56.000. Det stora flertalet är privatakunder. I dag är det inte alla telefonkunder som kan ha ip-telefon men den potentiella kundbasen ökar hela tiden.

Antalet operatörer som erbjuder ip-telefoni ökar i Sverige. Vid halvårsskiftet 2005 erbjöd omkring 30 operatörer ip-baserad telefoni. Ett år tidigare var de närmare 15 operatörer. Tele 2, Telia Sonera och Bredbandsbolaget är några av de större företagen som erbjuder tjänsten. Samtliga talar om ett ökat intresse.

Anders Tillander, ansvarig för affärsområdet Public and Key på Telia Sonera var med och startade företagets ip-bolag 1999. Han anser att företaget är väl förbered för en förändring på marknaden men det är först nu som Telia lanserar sin tjänst på bred front.

ANNONS

– Först nu har kvalitén för ip-telefoni blivit så pass bra så vi kan garantera en riktigt bra tjänst. Bland annat beror det på att näten kan prioritera vilken tjänst eller trafik som ska användas. Intresset hos företagen ökar starkt nu, säger Anders Tillander.

Telefonin i bredbandet är mycket billigare än vanlig telefoni, men i och med att telefonin hamnar i ett större paket är det enligt Anders Tillander svårt att säga hur pass mycket billigare det blir för kunden.

Ip-telefoni eller bredbandstelefoni kan se väldigt olika ut. För en privatperson är det vanligt att en kund bara får en liten dosa mellan bredbandsuttaget och telejacket som gör att man kan använda en vanlig telefon. Det går också att använda ett program i din dator. Precis som med Skype trycker man bara på en ikon på skrivbordet när man vill prata.

– Fördelarna med ip-telefoni är många. I och med att du kan ha ip-telefoni som ett program på din bärbara dator så kan du ringa var som helst, bara du kan koppla upp dig på internet med alla de tjänster du normalt har på ditt kontor, säger Anders Tillander.

Enligt Lars Andersson, marknadschef på Bredbandsbolaget, ser även de det ökande intresset.

– Tidigare har vi bara vänt oss till privatpersoner, men intresset har ökat så pass mycket att vi inom kort kommer att erbjuda tjänsten till företag, säger han.

Enligt Lars Andersson förbereder många för ip-telefoni när de tecknar sig för en bredbandstjänst. Över 30 procent av dem som i dag tecknar bredbandsabonnemang väljer även ip-telefoni.

Det går att ringa med ip-telefoni både över fibernätet och det traditionella kopparnätet med adsl, men kanske enligt Lars Andersson är kvalitén bäst genom fibernätet.

ANNONS

– Om det kan uppstå något fel av något slag så är det främst om telefonin går via kopparnätet, men även den tjänsten har en hög kvalité idag, säger han.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS