Volvo Personvagnar kan drabbas av stora kostnader för att komma till rätta med motorfel från åren 1998-2001. Enligt Göteborgs-Posten kan slutnotan hamna på mer än en miljard kronor.
Miljardkostnad för Volvo i USA
Kraven på att Volvo agerar kommer från USA. US Environmental Protection Agency är en av de myndigheter som har ansvar för luftmiljön i USA. Den vill att Volvo ska byta ut samtliga gasspjäll, som reglerar bränsleinsprutningen, från de aktuella åren.
Enligt Los Angeles Times, som avslöjat Volvos problem, handlar det om 300 000 bilar enbart i USA som i så fall måste åtgärdas.
I Sverige är det oklart hur många bilar det kan handla om, ifall Volvo beslutar åtgärda alla bilar. Men enligt G-P såldes 120 000 av de aktuella modellerna 1998-2001.
Gasspjället är elektroniskt styrt och satt i V70, S80, S50 och C70. När Volvo bytte leverantör 2002 upphörde problemen.
Volvo redovisar i ett dokument från juni 2004 att det har kostat 13,5 miljoner dollar att byta ut eller reparera 27 200 fordon. Bilar har också köpts tillbaka, uppger G-P.
Volvoägare i Sacramento i USA har stämt företaget med påståendet att det funnits en ”hemlig garanti”. Den ska ha inneburit att de som klagat högljutt har fått sina bilar gratis reparerade, medan andra fått beskedet att de själva orsakat felen genom att tanka dålig bensin.
Problemen för bilarna visar sig på olika sätt. Det handlar ibland om att motorerna inte klarar avgaskraven, ibland om att bilen är svårstartad eller att motorn går ryckigt.
Volvo personvagnars presschef Christer Gustafsson säger till G-P att Volvo inte har haft några sådana här problem i Sverige, såvitt han vet. Vore felet generellt borde det dyka upp även på andra marknader än i USA.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.