...vd för Retail and Brands, företaget bakom Polarn & Pyret. Det går bra för er. Är det hippt med randiga kalsonger igen?
Mikael Solberg
Mest läst i kategorin
– Ja det vet jag inte, men det kanske det är. Men Polarn & Pyret motsvarar ju bara en tredjedel av vår verksamhet. De övriga två tredjedelarna utgör Portwear Retail som distribuerar märkeskläder till andra butiker. Däremot har vi gjort en rejäl omstrukturering av bolaget sedan jag kom in 2002. Jag och Göran Blomberg, CFO, togs in för att se över kostnadsstrukturen.
Vilka åtgärder har ni vidtagit?
– Vi var tvungna att anpassa kostnaderna efter intäkterna. Vi såg över samtliga butiker och insåg att 27 av dem inte var lönsamma. 19 av butikerna sålde vi, 4 lade vi ner och de övriga 4 lyckades vi omprofilera. Utöver det så var vi tvungna att säga upp 40 procent av all personal utanför butiksledet.
Har ni expansionsplaner?
– Vad det gäller Polarn & Pyret kan det kanske röra sig om att starta någon enstaka butik till. Annars kommer vi nog att satsa på bygga ut flera av de mindre butikerna. Sen vill vi utöka franchiseverksamheten utomlands, men det blir inga egna butiker där.
Många med mig förknippar nog Polarn & Pyret med randiga långkalsonger från 70-talet. Är det representativt för företaget idag?
– Ränderna är definitivt vårt kännetecken. Det är något som folk direkt förknippar med oss, och det är ju kul. Vi laborerar med ränderna på samma sätt som Burberry med sina rutor.
Jag har hört rykten om en manskollektion. Stämmer det?
– Nej det stämmer inte. Vi har visserligen tagit fram ett par vuxenlångkalsonger som pappa kan köpa när han ändå är i butiken, men det är mest på skoj. År 2002 gjorde vi några randiga tröjor till Solo man, men det var mer en engångsgrej. Om vi gör det igen vet jag inte.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.