Användningen av RSS växer snabbt i USA, men det är paradoxalt nog väldigt få webbanvändare som inser att de använder RSS-tekniken när de anpassar sin Yahoo eller MSN sida till "MyYahoo" eller "My MSN."
Microsoft och Google i patentkamp
Mest läst i kategorin
NEW YORK Det kanske mest slående beviset på hur viktigt RSS blivit i USA är det faktum att Microsoft försöker patentera delar av den teknik som webbsyndikering (RSS) möjlig. Cnet News rapporterade nyligen att Microsoft söker två patent för tekniker som används för att organisera och läsa RSS-innehåll. Ansökan lämnades in 21 juni 2005 och offentliggjordes i december 2006 av det amerikanska patentverket.
Microsoft har integrerat RSS/XML-tekniken i både Internet Explorer 7.0 och i sitt nya operativsystem Windows Vista.
De patent Microsoft söker är relativt breda. Det talas om metoder för att ”finna och konsumera webbprenumerationer via en webbläsare.” Flera konkurrerande webbläsare erbjuder sådana tjänster. Även Google har enligt Cnet News sökt patent på tekniker för webbsyndikering.
Marknadsundersökningsfirman Ipsos gjorde redan 2005 en rapport på uppdrag av Yahoo där man slog fast att RSS håller på att bli ”mainstream,” dock utan att folk inser det. Inte ens de som känner till tekniken inser alltid att de använder RSS när de anpassar en webbsida efter sina preferenser. Bara 12 procent av de som använde RSS var medvetna om att de gjorde det och bara 4 procent av internetanvändarna använde tekniken medvetet.
Nästan var tredje internetanvändare som tillfrågats av Ipsos konsumerade dock RSS-innehåll via hemsidor som ”My Yahoo!”
RSS-tekniken påminner om den ”push”-teknik för att leverera nyheter på skärmsläckare som PED Software (senare Pointcast Network) lanserade i mitten på 1990-talet, men fick ett dåligt rykte eftersom dåtidens nätverk hade svårt att hantera distribuerade nyhetsströmmar. Grundidén om att låta användarna sätta upp filter, eller välja bland filtrerade innehållsströmmar blev dock kvar och har bland annat använts av Wall Street Journal. XML-tekniken skapade en teknisk platform som gjorde det relativt enkelt att skapa filtrerade nyhetsflöden.
Tillgången på bandvidd, trådlösa kommunikationer och särskilt trådlöst bredband via 3G och smarta mobiltelefoner har skapat en allt bredare skara av mottagare av RSS-flöden. RSS-modellen passar också – precis som den ursprungliga ”push” modellen in i företagssektorns behov av att ”trycka” ut innehåll till sina anställda och/eller kunder.
Myndigheter har till och med börjat använda RSS för att snabbt kunna sända ut nödsignaler.
För webbpublicister är RSS ett tveeggat svärd. Det kan snabbt öka läsekretsen, men till läsare som inte besöker deras hemsidor och inte heller klickar på deras annonser, vilket kan betyda ett inkomstbortfall. Det finns därför ett växande intresse av att paketera annonser med RSS-flödena, vilket dock kan leda till en motreaktion, t ex att folk slutar prenumerera på en RSS-kanal. Ett av de första företag som annonserar på RSS-flöden är Sun Microsystems som ska få ut annonser via New York Times sajt.
Ett annat tecken på det växande intresset för RSS är att riskkapital strömmar till nya företag på detta område, senast till företaget Pheedo.
Frågan på sikt är förstås hur gemene webbman och -kvinna ska få något gjort under arbetsdagen utöver att vittja den aldrig sinande virtuella nyhetsfloden….
Hans Sandberg
korrespondent New York
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.