Microsoft och T-mobile låter nu lite mer optimistiska efter den gångna helgens jättelika serverhaveri.
Microsoft hoppfullt efter datahaveri
Mest läst i kategorin
Haveriet berör ungefär en miljon Sidekick-kunder och har blivit en stor skandal i USA.
Anmäl dig till Teknik, Media och Telekom-nyhetsbrevet som kommer ut på tisdagar.
”Våra senaste ansträngningar tyder på att en del förlorat innehåll kan gå att återskapa”, meddelade Microsoft sent på tisdagen svensk tid.
Sidekick, en avancerad mobiltelefon som inte finns i Sverige men är mycket populär bland unga i USA, bygger delvis på att kundernas kontakter, foton med mera lagras på centrala servrar. Så när dessa servrar, hos Microsoftägda företaget Danger, kraschade och all information försvann häromdagen blev det en mindre pr-katastrof för IT-giganten Microsoft och mobiloperatören T-mobile, ägd av Deutsche Telekom.
Efter att tidigare ha bedömt utsikterna till återskapat innehåll som ”extremt små” förklarade sig företagen på tisdagen ”förhoppningsfulla” att personliga data ”kan återskapas för majoriteten av våra kunder”.
På T-mobiles amerikanska webbplats står det att Sidekick är ”tillfälligt slutsåld”.
Serverskandalen är ett bakslag för satsningar på datamoln (cloud computing), många stora IT-företags försök att få kunder att spara data på centrala jättedatorer snarare än på enskilda hårddiskar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.