...ny marknads- och försäljningschef på Kungliga Operan som tidigare varit marknadschef på Absolut. Kommer Absolut att synas på Operan?
Michael Persson
Mest läst i kategorin
– Tja, jag vet inte. Det är bara 3 procent av Absoluts totala tillverkning som säljs i Sverige. Men jag är säker på att vi i framtiden kommer att servera Absolut Vodka på Operan.
Kan du ta höga C?
– Haha. Nej, men jag sjunger hellre än bra. När jag var yngre sjöng jag i olika kyrkokörer. Just nu är jag med i en kör i Filadelfiakyrkan som heter Du kan sjunga gospel.
Hur ska du förändra och utvidga bilden av Operan?
– För oss är det viktigt att utgå från Operans nästan 230-åriga historia. Vi måste kunna behålla den målgrupp som kommit hit tidigare men samtidigt attrahera människor som ännu inte hittat hit, som kanske hittar hinder inombords för att inte komma hit. Min huvuduppgift är att hitta fram till de yngre målgrupperna.
– Jag har ju bara jobbat åtta dagar hittills och försöker mest skapa mig någon bild av hur de arbetar här i den stolta arbetsmiljön. Det finns en stark kraft innanför dörrarna, en gemensam arbetsinsats som gemene man kanske inte ser.
Operan har haft en kväll med Puccinis opera Tosca för studenter från universitet och högskolor. Hur gick det?
– Det var jättespännande. Tillsammans med våra huvudsponsorer SAS och Vattenfall bjöd vi in 850 studenter i måndags. Ingenjörsstudenter och ekonomistudenter från Stockholmsregionen men även från Östergötland och andra närliggande regioner. De bjöds på föredrag från SAS och Vattenfall, sedan blev det tilltugg och så föreställningen Tosca.
Vad lärde du dig under dina år på SAS?
– Jag jobbade i nio år på SAS och testade på många områden. Ekonomi, affärsutveckling, inköp, försäljning och strategimarknadsföring. Egentligen var det väl på SAS jag gjorde min resa inåt och hittade vad jag tyckte var roligast. Så nu har jag jobbat med strategisk marknadskommunikation sedan 1997.
Du måste haft en del kontakt med Operan redan under tiden på SAS?
– SAS hade ju ett sponsoruppehåll under början av 2000-talet men när jag jobbade där så såg jag ju på vilket sätt de jobbade som sponsorer gentemot Operan och andra. Det är mycket intressant att ha varit på båda sidorna.
Innan Operan arbetade du på V&S Absolut Spirits.
– Ja, i sex år var jag global marknadschef för Absolut Vodka. Jag ansvarade för all produktutveckling och varumärkespositionering. Det var spännande samarbeten med konstnärer, artister, modedesigners och musiker. Bland annat blev vi inbjudna till Venedigbiennalen 2003 där vi hade en utställning med 30 konstnärer i ett stort 1600-talspalats.
– Det ledde vidare till att vi introducerade musik som kommunikationsplattform. Först med discjockeys och producenter och senast en stor kampanj med Lenny Kravitz. Absolut Kravitz är en av de mest framgångsrika Absolut Vodka-kampanjerna någonsin. Det är lite kul att många saker jag var med om att ta fram kommer upp nu, nya smaker och kampanjer.
Kan Operan tänka sig produktplacering?
– Man måste vara väldigt hänsynsfull mot en sådan konstnärlig institution som Operan är. Vi får inte störa det kreativa uttrycket för mycket.
Så: ingen reklam a´ la hockeyrinkar?
– Naturligtvis kan företag använda Operan för fotografering och modereportage. Eller bjuda in kunder till lansering av nya produkter. Då kan de dra fördel av de fantastiska lokalerna. Men jag tror att arkitekterna och de som skapade lokalen inte skulle tyckt om alltför mycket reklam – inga hockeyrinkar!
Vilken är din favoritopera?
– Jag tycker väldigt mycket om La Traviata, och så Rucklarens väg som vi faktiskt sätter upp här den 10 mars. På sistone har jag också öppnat mina ögon för balett. Tristan har jag sett sedan jag började här och så Romeo och Julia.
Fotnot: Kungliga Operan håller öppet hus med Kungliga Hovkapellet söndagen den 18 februari klockan 12–17.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.