<pufftextlänk>Annonssajten Allaannonser lovar mycket med sitt namn. Realtid.se:s undersökning visar att sajten håller sitt löfte.</pufftextlänk> Allaannonser har fler säljannonser än jätten Blocket. Samtidigt har Metromarknad 95 procent färre annonser det haft om samarbetet med Allaannonser fortsatt. "Jämförelsen måste göras på ett annat sätt", invänder Blockets vd Pierre Siri.
Metromarknad tappade 95 procent

Mest läst i kategorin
Annonssajten Allaannonser lovar mycket med sitt namn. Realtid.se:s undersökning visar att sajten håller sitt löfte. Allaannonser har fler säljannonser än jätten Blocket. ”Jämförelsen måste göras på ett annat sätt, där annonser som inte är ens egna inte räknas med”, säger Blockets vd Pierre Siri.
Realtid.se genomförde i går eftermiddag en undersökning som visar att en kund som söker bland objekt på olika annonssajter har flest annonser att välja mellan på Allaannonser.se.
– Det har vi hoppats på. Vi har ju hållit på ett tag nu och arbetat med sökmotoroptimering och med att förbättra tjänsten, säger vd för Allaannonser Jonas Söderqvist.
I snitt fanns omkring 30 procent fler annonser på Allaannonser än på Blocket, när det gällde de objekt som Realtid.se sökt efter.
– Men det är inget förvånande, där är ju våra annonser inräknade, säger Pierre Siri, som tycker att jämförelser istället ska göras i mängd trafik.
– Om jag gör en tidning som har 5.000 sidor, är den störst då? Och om jag gör en kvällstidning som är fem gånger tjockare än Aftonbladet, där 70 procent av alla annonser är från Aftonbladet, är den störst då?, säger han.
Ser man till den jämförelsen som Pierre Siri föredrar så är Blocket störst bland annonssajterna och tredje största sajten i Sverige.
Är inte antalet annonser för en besökare som vill köpa exempelvis en Toyota viktigast?
– Men jämför med om jag skulle kopiera Norges alla annonser, eller hela världens annonser. Om inte en enda besökare köper dessa saker så betyder ju det att det inte är antalet som avgör. Antalet annonser är en effekt av trafik, därför ska den jämförelsen användas, säger han.
Tommy Börjesson, chef för Eniros köp & sälj, håller inte riktigt med Pierre Siri om att antalet besökare ger bästa jämförelsen.
– Besökare är viktigt, men absolut bästa mätsiffran är omsättningshastigheten och även relationen på antalet besökare och antalet annonser. Men jag tror att användarna tittar mycket på hur många annonser det finns, säger han.
Något som Jonas Söderqvist på Allaannonser också tycker.
– Det beror på om man är köpare eller säljare. Som säljare går man på trafiken, för man vill att så många som möjligt ska se annonsen. För en köpare spelar det ingen roll hur många som ser annonserna, utan att man får många relevanta träffar.
Eniros annonsmarknad är på tredje plats i Realtid.se:s undersökning. Enligt Tommy Börjesson har sajten 500.000 unika besökare i månaden, att jämföra med Blockets 2 miljoner i veckan. Allaannonser har omkring 65.000 unika besökare i veckan.
Eniros annonsering är gratis. På Blocket kostar grundavgiften 20 kronor för en annons, men precis som på Eniro kan annonsören köpa kringtjänster.
Metromarknad har just nu en kampanj där varje annons kostar 10 kronor. Ordinarie pris är 19 kronor för en annons, om det inte gäller fordon eller bil, då kostar det mellan 35 och 70 kronor.
Metromarknad avslutade nyligen sitt samarbete med Allaannonser och håller på och bygger upp sin egen teknik. I Realtid.se:s undersökning har Metromarknad en femteplats, betydligt färre annonser än Allaannonser, Blocket och Eniro.
– Till skillnad från Allaannonser så rensar vi hela databasen från scratch och söker nya annonser. På Allaannonser kan du se jättegamla annonser och vi ville starta helt fräscht och höja kvaliteten i tjänsten, säger My Holmström, marknads- och försäljningschef på Metro Modern Media.
Enligt Jonas Söderqvist speglar Allaannonser marknaden.
– Vi visar hela marknaden och de annonser som finns ute på någon annonssida finns också hos oss, även om de är över två månader gamla. Men de kommer långt ned i träffsidan, säger han.
Efter fejden med Blocket i Marknadsdomstolen är det kanske inte förvånande att My Holmström håller med Pierre Siri om att Realtid.se:s undersökning med antalet annonser inte är en helt tillförlitlig jämförelse.
– Det är som att jämföra äpplen med päron, säger hon.
Till skillnad från Allaannonser så indexerar Metromarknad nu inte Blocket.
– Av olika skäl så listar vi inte Blocket. Vilka kan jag inte prata med media om, säger My Holmström.








