UPPDATERAD De globala annonsmarknaderna kommer att börja återhämta sig nästa år.
Metro tror på återhämtning 2010
Mest läst i kategorin
Det tror förlusttyngda gratistidningsjätten Metro.
Den förväntade återhämtningen väntas ge en ”direkt positiv effekt” på Metros verksamheter, enligt den delårsrapport som bolaget publicerade på måndagen.
Men resten av 2009 blir tufft. Metro räknar med en utveckling på annonsmarknaderna i linje med den under tredje kvartalet, då bolagets intäkter rasade med 26 procent till 42,5 miljoner euro. Om verksamheter som Metro sålt eller lagt ner samt valutakurseffekter räknas bort var nedgången åtta procent.
Rörelseresultatet blev en förlust på 5,1 miljoner euro, vilket kan jämföras med förlusten på 13,4 miljoner euro tredje kvartalet 2008. Exklusive de sålda/nedlagda verksamheterna var rörelseförlusten 4,6 miljoner euro.
För den svenska verksamheten redovisas ett nollresultat på rörelsenivå, jämfört med minus 0,3 miljoner euro motsvarande period i fjol. Intäkterna föll från 11,4 till 9,7 miljoner euro. Om Metro Bostad räknas bort gjorde Metro Sverige en liten vinst under tredje kvartalet, enligt delårsrapporten.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.