Gratistidningen kommer nu även börja delas ut till Rio de Janeiros invånare, som led i företagets tillväxtplaner för Latinamerika, Asien och Ryssland.
Metro till Rio
Mest läst i kategorin
Metro meddelade strax efter 14-tiden på torsdagen om planerna för Rio.
45 minuter senare hade aktiekursen stigit cirka 2 procent till 1,07 kronor.
Realtid.se får tag på Metros investerarkontakt Linda Fors.
Har Metro inte funnits i Brasilien tidigare?
– Jo, men sedan tidigare finns vi bara i Sao Paolo.
– Så att vi nu även börjar i Rio innebär att vi expanderar i Brasilien till en ny stad.
– Sedan tidigare finns vi i hela Sao Paolo-regionen kan man säga med en upplaga på 230.000 tidningar om dagen.
– När vi nu även börjar i Rio så får vi en upplaga på totalt 330.000 tidningar om dagen i Brasilien.
Kan det även bli tal om lansering i fler brasilianska städer?
– Vår strategi är ju att ha en ambition som heter tillväxt i Latinamerika, Asien och Ryssland.
– I nu läget har vi inga konkreta ytterligare nylanseringar på gång, men den lansering vi gör nu i Rio är en del i vår tillväxtstrategi.
I Latinamerika generellt finns Metro sedan tidigare i Mexiko, Equador och Chile utöver Brasilien.
Kan det bli tal om lansering av Metro i fler latinamerikanska länder?
– Eftersom Latinamerika är en del av vår tillväxtstrategi, kan det absolut bli tal om det.
– Inget är färdigt ännu, men vi har en ambition att växa i det området.
Metro fanns tidigare även i USA med egen verksamhet som dock gick med förlust.
Den verksamheten har Metro nu sålt, men har fortfarande franchiseavtal med den verksamheten som betalar avgifter för det till Metro.
Globalt finns Metro i dagsläget i 19 länder och har 17 miljoner läsare om dagen.
Metro har totalt sett haft lönsamhetsproblem.
– Men nu har vi levererat klara vinstförbättringar 3-4 kvartal i rad.
– Enligt vår senaste resultatrapport till och med andra kvartalet 2010 gick vi med vinst under den senaste 12-månadersperioden.
Det var vinsten mätt som Ebit-resultatet (Earnings Before Interest and Taxes).
Som guidning har Metro nu sagt att bolaget räknar med att det kommer att bli ett positivt helårsresultat för 2010.
Investmentbolaget Kinnevik som kontrolleras av familjen Stenbeck, är huvudägare i Metro med en ägarandel på 46 procent.
Metro som bolag är registrerat i Luxemburg.
Tidigare fanns huvudkontoret i London, men många av funktionerna där flyttade till Stockholm vid årsskiftet där Metro sitter vid Ringvägen i samma hus som MTG som också har Kinnevik som huvudägare.
Fem banker/aktiemäklarfirmor har aktieanalytiker som bevakar Metro-aktien; SEB, Handelsbanken, Erik Penser Bankaktiebolag, ABG och Swedbank.
SEB:s analytiker Stefan Nelson anser att Metro-aktien är värd 2 kronor, alltså ungefär det dubbla jämfört med nuvarande börskursen kring 1 krona.
Men å andra sidan har Erik Pensers analytiker säljrekommendation vid nuvarande börskurs.
– Det har varit ett väldigt stort spann i rekommendationerna från de analytiker som bevakar oss.
Ska man tolka det som att det är hög risk i Metro-aktien?
– Ja, det beror på hur man ser det.
– Eller uppsida.
Latinamerika har varit en lyckosam region för Metro.
Alla företagets verksamheter där har gått som väntat.
Metro i Mexiko började gå med vinst efter 16-17 månader.
I Rio kan det gå ännu snabbare tack vare att Metro redan finns i Sao Paolo.
Verksamheterna i Rio och Sao Paolo kan delvis använda samma kostnadsbas.
Nu gäller det att få Rio att gå enligt plan innan det kan bli tal om lanseringar i fler brasilianska städer.
Men förhoppningsvis kommer det bli fler sedan.
Den vinst som Metro räknar med att visa totalt sett för helåret 2010 avser både resultatet före och efter skatt.
Metro har tidigare haft så stora förluster att bolaget för närvarande inte betalar någon skatt.
Och några räntor betalar inte Metro heller för närvarande på sina lån.
Räntekostnader bokförs, men de kommer inte att betalas förrän 2013 som Metros låneupplägg ser ut.
Metros lån består av särskilda skuldebrev (debentures) som ska återbetalas 2013.
Långivarna har i dagsläget inga möjligheter att byta sina debentures till Metro-aktier, men det kan bli på tal att det ska möjliggöras.
Metro gav ut sina debentures 2009 då det var svårt att få tag på cash.
Nu överväger Metro nya förslag som att återköpa skuldebreven i förtid, eller låta innehavarna byta dem till Metro-aktier.
Skuldebreven gavs ut i maj 2009 då Metros aktieägare erbjöds investera i dem.
Aktieägare tecknade sig för 93 procent av föreslaget belopp.
Totalt fick Metro in 500 miljoner kronor i samband med det, varav hälften genom att ge ut skuldebreven, och hälften genom att ge ut särskilda teckningsoptioner.
Teckningsoptionerna ger rätt att köpa Metro-aktier för vissa aktiekursnivåer (lösenpriser).
I dagsläget ligger lösenpriserna långt under Metros börskurs, så Metro räknar med att teckningsoptionerna kommer att utnyttjas fullt ut.
Det kapital som Metro då får in kan användas för att återköpa skuldebreven, vilket då kanske kommer att ske i förtid.
Det handlar om 13 miljoner euro som i så fall ska betalas.
Dessutom har Metro redan i dagsläget 25 miljoner euro i kassan, plus att Metro har positiva kassaflöden i sin verksamhet och räknar med att det kommer att fortsätta.
Det är kanske lite för mycket sagt att säga att Metro nu har en riktigt stark finansiell position, men det ser bättre ut i alla fall än tidigare.
Vad gäller den långsiktiga expansionen är Latinamerika, Asien och Ryssland i fokus, varav Metro i Latinamerika hittills finns i Mexiko, Chile, Brasilien och Equador.
Etableringar i fler latinamerikanska länder beror på hur olika förhandlingar om det utfaller.
Den verksamhet som Metro nu har i Sao Paolo och Rio ägs av Metro till 30 procent.
Ett utländskt bolag får inte ha en högre ägarandel i sådan verksamhet i Brasilien.
Den samarbetspartner som Metro har i Sao Paolo är samma partner som kommer att sköta verksamheten i Rio.
I Asien finns Metro ännu så länge i Korea och Hongkong.
Metro tittar på etableringar i fler asiatiska länder, men det är svårt att säga när och om det blir.
Om Metro lanserar sig i fler länder, så kommer det inte att bli i Europa, utan i Asien eller Latinamerika.
Teoretiskt är det möjligt att lansera Metro även i Kina, men det är för tidigt att säga om så kommer att ske.
Den goda konjunkturen i flera asiatiska länder underlättar lanseringsmöjligheterna av Metro i de länderna.
I Europa däremot har Metro problem i Frankrike där det utbrutit krig med två andra gratistidningsföretag.
Utgångspunkten är att det bara är de två största gratistidningarna (mätt som antalet läsare) som kan gå med vinst.
Som trea blir det tufft.
Metro är för närvarande tvåa där med en dagsupplaga kring 700.000, och satsar nu på att öka upplagan för att förbli tvåa.
För närvarande finns inga planer för Metro på att lämna Frankrike, men Metro tänker pragmatiskt.
Om Metro får ett erbjudande till rätt pris för Metros verksamhet i ett land, så är företaget redo att diskutera det.
Det gäller alla länder Metro finns i.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.