Realtid

Metadata: Nu tar maskinerna över

administrator
administrator
Uppdaterad: 26 maj 2010Publicerad: 26 maj 2010

Kombinera lilla Polar Rose och Saplo med pryda Google och oblyga 123people så har du början på något stort.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

123people kommer till Sverige. Sajten är redan uppe.

Enligt företaget själva handlar det om världens största tjänst för att söka och presentera metadata om enskilda personer.

Inte från gigantiska index som sökspindlar letat fram, utan som en webbtjänst i realtid.

Än så länge ser det ut som en spammigare variant av Eniro. Som om Google skulle släppa hämningarna och lista allt de vet om var och en av oss i en skräddarsydd kontrollpanel.

”Svenskarna kan nu hålla koll på sitt online-rykte”, skriver Mia Reynolds som sköter pr på frilans åt både 123people och konkurrenten Google.

Många hade kanske gärna behållit makten över sitt rykte själva istället för att iaktta hur 123people tjänar pengar på att visa annonser med rubriken ”Hur jag gick ner 16 kg på en månad” bredvid alla bilder, mejladresser, användarkonton, sociala nätverksprofiler, blogginlägg och nyhetsartiklar de kan hitta om var och en av oss.

Den som googlat personer utanför Sverige känner säkert igen 123peoples länkar som ofta toppar listan över sökresultat oavsett vad som efterfrågades. Det beror på att de vet vad Google behöver: metadata som lovar att just den här sajten handlar om just det användaren letar efter.

Den som vill hamna högt upp i Googles sökmotor måste använda metadata för att beskriva innehållet på sin webbplats.

ANNONS

Det här har Stockholmsnoterade Cision skött manuellt åt svenska företag som vill synas. Varje gång Cision skickat ut ett pressmeddelande har någon suttit och knappat in ämnesord, taggar, som beskriver vad det handlar om.

Nu ska det ske automatiskt med hjälp av företaget Saplo, en svensk startup.

Teknologin som Saplo utvecklat härmar hur en människa analyserar text. Varje pressmeddelande analyseras automatiskt. Saplo föreslår relevanta taggar.

123 people aggregerar all metadata som redan finns på internet och presenterar den som sin egen. Saplo kan istället skapa sin egen metadata genom att datorn förstår vad den läser.

– Saplo kollar på en text och kan utan att få någon information innan hitta vilka ord som är personer, platser och företag, säger Mattias Tyrberg, vd och grundare.

– Sedan skulle det i sig kunna användas för att en sökmotor ska hitta den personen.

Alla som försökt hitta nyheter om en telekomjätte med samma namn som en hockeyspelaren känner igen problemet.

– Om man söker på Ericsson kan man välja att bara kolla på de sökresulat som rör företaget Ericsson och inte efternamnet, säger Mattias Tyrberg.

ANNONS

Taggarna gör det lättare för läsaren att hitta en text – till nytta både för läsaren och för den som publicerat texten. Fler läsare hittar rätt texter. Cision kan ta mer betalt. Saplo hjälpen också Sydsvenskan att hitta läsare.

I takt med att internet används till mer än text blir det också intressant att tagga ljud, bilder och rörliga bilder. Nyhetsbilder, tv-klipp och radioprogram taggas manuell idag. Det finns förstås en enorm mängd material på internet som inte är taggat.

Polar Rose, en annan svensk startup, klarar att identifiera personer på en bild. Det här skulle kunna få stort genomslag i kombination med Saplos teknik för automatisk taggning.

– Just nu kollar vi inte på taggning av bilder men det skulle kunna bli intressant i framtiden, säger Mattias Tyrberg på Saplo.

– Framtiden för taggar är att vi skulle kunna koppla ihop texterna med den person det verkligen handlar om, samt information om den personen.

I dag måste den som letar efter någon på Facebook själv ta reda på vilken av alla personer med samma namn som är rätt: ”Inte den JonathanEricsson du sökte efter? Sök vidare”, står det.

I framtiden tar datorn själv reda på svaret, och ser till att slipa resultatet i takt med att ny information dyker upp. Träffsäkerheten ökar.

I dag skulle det krävas noga definierade gränssnitt för att kunna dra nytta av webbtjänster från både Saplo och Polar Rose i en mashup.

ANNONS

I framtiden skulle det kunna räcka med att de själva taggat sina tjänster så att det blev begripligt vad de gör. Då går det förstås också att låta datorn hitta och kombinera tjänsterna automatiskt.

Enligt chefen för World Wide Web Consortium Tim Berners-Lee är det här förstadiet till framtidens internet: på den semantiska webben är det innehållet, inte tekniken, som styr.

Den här utvecklingen talar också för att det blir stora företag och deras datorer snarare än de individer som väntas betala för tjänsterna som styr.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS