Realtid

Mest kvinnoförnedrande annonserna utsedda

administrator
administrator
Uppdaterad: 10 mars 2009Publicerad: 10 mars 2009

En knappt klädd kvinnlig ändalykt. Där har vi årets "vinnare".

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En europeisk kvinnogrupp har utsett årets mest kvinnoförnedrande annons.

Den skyldiga? Schweiziska underklädesjätten Sloggi.

Motivet är en knappt påklädd kvinnlig ändalykt, blott iförd genomskinliga tights. Till detta sloganen ”On special offer”.

Nu kan du prenumerera på Realtid.ses nya nyhetsbrev med alla våra artiklar inom Teknik, Media & Telekom-området som skickas ut varje måndag.

Det är Guard Dogs, en fransk och schweizisk feministanslutning som delar ut priser sedan åtta år tillbaka. Sloggi får det för att företaget ”befrämjar pornografi och prostitution.”

Sloggi har gott sällskap.

Kända italienska kaffeföretaget Lavazza får ett pris för ”omotiverad nakenhet som inte har något med produkten att skaffa”. Lavazza använde sig av en bild av en naken kvinna på alla fyra.

Guard Dogs delar också ut ett specialpris för den mest sexistiska bilden 2008. Det går till Renault för deras annons där han läser en bildtidning och hon läser ett bäbismagasin.

ANNONS

Renaults slogan? ”Good things come in pairs.”

I Guard Dogs prisregn finns även medaljer i guld, silver och brons som kallas ”Macho-medaljer”. Dessa delas ut för de mest sexistiska yttrandena som gjorts av män under året.

Monseigneur Vingt-Trois, ärkebiskop i Paris, kammar hem guldet för sina kommentarer om problemen att värva kvinnor till kyrkan.

– Det svåraste är att hitta kvinnor som är välutbildade. Det räcker inte att bara bära kjol, de behöver ha något mellan öronen också.

Silvret får den franske komikern Fabrice Eboue.

– Feminism är inte bara till för auktoritära eller sexuellt frustrerade kvinnor, det är för lesbiska också, sa han från scen under året.

Bronset går till franske förläggaren Frangois Cavanna. Han skrädde inte orden när han kommenterade Hillary Cinton och den franske politikern Segolene Royal.

Källor: Telegraph, Daily Mail, Guard Dogs.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS