Mercuri International växer. Investmentbolaget Bures toppföretag satsar på Japan och Östeuropa.
Mercuri International expanderar
Mest läst i kategorin
Mercuri Internationals är ett av investmentbolaget Bure Equity AB bästa företag. Affärsidén är att hjälpa företag och individer med att nå ökad försäljning och bättre resultat.
Efter 21 år i Asien klev Mercuri International nyligen in i Japan.
– Vi har kommit och gått i Asien. När vi får stora kundkontrakt är det viktigt att etablera sig i lokalt. Det blir helt enkelt en trovärdighetsfråga, säger Martin Henricson, vd för bolaget.
Tyngdpunkten ligger i Europa och företaget har störst verksamhet i de Nordiska länderna samt Frankrike och Tyskland.
Men via dotterbolag och franchisetagare är de representerade över hela världen.
Förutom Japan har de nyligen slagit upp kontor i Ungern och Rumänien.
– Där efterfrågas mycket av svensk kompetens och säljkunnande just nu.
Precis som andra länder i Östeuropa, är det många västerländska och internationella företag som etablerar sig i de här länderna.
– Då kan de behöva hjälp med att få upp en affärsmedevetenhet, ledarskapsutveckling och säljträning, säger Martin Henricson.
Vad gör ni då mer konkret?
– Säg att ett engelskt företag vill etablera sig i Östeuropa för att sälja läkemedel. Då behöver de hjälp med att dels bygga en försäljningsorganisation på ett så enkelt sätt som möjligt. Vi hjälper till med kännedom om lönemodell, bonusstruktur och inte minst hur man hanterar kunderna i det här landet.
Etableringen i Ungern och Rumänien är än så länge ganska liten. På Mercuri International tänker de i regioner. Personer på de lokala kontoren kan vända sig till regionkontoret om de behöver hjälp eller råd.
Ni söker också mycket folk i Sverige?
– Det finns få rapporter kring konsult- och ledarskapsutveckling. Men lägger man ihop det som finns skrivet ser vi att den generella tillväxten är på 4–5 procent. Det finns en ökad efterfrågan av den här typen av tjänster.
Det spelar ingen roll vilken bransch det handlar om. Martin Henricson tror att när konkurrensen hårdnar måste företag satsa mer på att saluföra sina varor och tjänster på bästa sätt.
– Men det är klart, precis som inom många konsult- och utbildningsföretag har vi också en personalomsättning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.