Det vänder uppåt för medieinvesteringar. Det visar statistik som Mediebyråbarometern har tagit fram för augusti månad.
Mer reklam i tv och internet
Mest läst i kategorin
Internetannonsering, tv-, utomhus- och radioreklam ökar i augusti.
Det är en vändande kurva då ingen mediekanal har gjort plus på hela året, berättar Staffan Slörner vd för Sveriges Mediebyråer.
Även om augusti inte är någon stor månad då volymerna minskar på reklamsidan så ökar årets augustisiffror nu jämfört med samma månad i fjol.
Anmäl dig till Realtid.ses Nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.
Och det är för årets augusti som internetannonsering ökade med 0,5 procent. Sett till hela året har internet dock backat 11 procent, vilket kan jämföras med hela branschens nedgång på 19 procent.
– Jag hade nog trott att webben skulle öka mer nu. När man gick in i lågkonjunkturen sa man att webben skulle tjäna på det här. Webben har tidigare varit billig men nu är det inte lika billigt längre, säger Steffan Slörner.
När tiderna förvärras vill reklamköparna gärna ha mätbara instrument.
– De som funkar bäst är de kanaler som är mest mätbara. Just tv och webben kan man göra en bra prognos innan, säger han.
Fast internet är inte så mätbart som det borde vara, menar Staffan Slörner, som hade tippat på att nätet skulle öka ännu mer nu.
– Visserligen finns KIA-index som visar trafiksiffror. Fast det finns inga paneler där man ser vem som är inne där vi kan lära oss mer om målgrupper. Men sådana lösningar är på gång.
Att annonsering nu ökar för första gången i år är hoppfullt.
– Hade mätningarna varit för september skulle vi våga påstå att nu vänder det. Det vågar vi inte nu på grund av de små volymerna. Men det här är ändå en indikation på att det ser bra ut.
Vad tror du om resten av året?
– Jag tror inte att det kommer inte att fortsätta nedåt jämfört med i fjol.
Att det just rör augusti gör att fackpressen halkar ner i statistiken, eftersom denna är jobbrelaterad drabbas fackpressen hårdare av augustimätningar.
Enligt Staffan Slörner låter annonsörerna mediebyråerna göra mer analyser nu.
Du menar att ni gynnas av sämre tider?
– Nej, volymerna minskar så mycket men rådgivningserbjudandet gynnas.
Får ni mer krav på er att leverera?
– Absolut. Det traditionella kravet är att kunderna förväntar sig bättre rabatter men det kravet vi alltid ska ha på oss är att ha bättre insikt om kundens målgrupper och hitta de medielösningar bland tusentals kombinationer som passar just en specifik kund.
Ni är ingen onödig mellanhand?
– Nej, absolut inte. Det kan hända att man som kund själv kan få bra rabatt i en lågkonjunktur. Men oss ska man använda till att ta fram en medieanalys med oberoende mediemixar, för att optimera annonsering och hitta smartare kanaler.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.