Datainspektionens inkassotillståndschef blir rejält förbluffad när han ser vad Juridikhjälpen erbjuder via sin hemsida: han har nämligen själv avslagit företagets ansökan om inkassotillstånd.
"Men herregud, är det Ib Nielsen?!"
Mest läst i kategorin
Tidigare på fredagen rapporterade Realtid.se om 65-årige Fjälkingebon (utanför Kristianstad) Ib Nielsens företag Juridikhjälpen, som utan att ha det tillstånd som krävs erbjuder inkassotjänster på sin hemsida.
Efter lunchrasten når Realtid.se Håkan Meurling, avdelningschef på Datainspektionen och ansvarig för myndighetens inkassotillståndsärenden. Han får bakgrunden beskriven för sig, och tillfrågas om det stämmer att Juridikhjälpen och Datainspektionen haft en dialog om huruvida tillstånd behövs, en dialog som – vilket Nielsen uppgav – mynnat ut i att det inte behövs eftersom inkassotjänsterna bedrivs inom ramen för andra juridiktjänster.
– Ja, jag har inte pratat med honom, det skulle vara någon annan handläggare i så fall, säger Meurling.
Han går in på juridikhjalpen.se och och läser innantill i deras beskrivning av inkassotjänsterna.
– ”Jag hjälper dig med att inkassera både nya och framför allt gamla fordringar…” Ja, det här är ju helt klart tillståndspliktigt. Men man får komma ihåg att det säger jag mot bakgrund av det som står på hemsidan.
Meurling slår fast:
– Datainspektionen är väldigt tveksam till det här mot bakgrund av vad som står på hemsidan. Vad heter karln?
Ib Nielsen.
– Men herregud, är det Ib Nielsen?! Han har ju fått avslag på sin ansökan, och besvärat sig till Förvaltningsrätten.
Avdelningschefen skrattar, och fortsätter sedan:
– Han vet ju så väl vad som gäller! Han har ju till och med varit elev hos mig.
Vad för elev?
– I en inkassokurs! Hahaha! Ja, herregud… Jag har ju hans ansökan här, han fick ju avslag på den.
– Vi tyckte inte att de kunskaper, en endagskurs, som han åberopade som grund för att få tillstånd var tillräckliga. Han har dessutom gått en juridisk introduktionskurs i Lund för runt 25 år sedan, men därefter inte jobbat med sånt här.
Kommer Datainspektionen att vidta någon åtgärd nu när du sett vad Nielsen erbjuder?
– Vi har ju beslutat i ärendet, och han har överklagat till Förvaltningsrätten. Vi får rätta oss efter deras beslut.
Är det kanske detta som åsyftas med Datainspektionens och Nielsens dialog?
– Vi håller ju på att processa mot varandra, och det är klart, det kanske man kan kalla för dialog.
Ib Nielsen bekräftar när Realtid.se åter ringer upp honom att det var processen han syftade på när han i den tidigare intervjun nämnde sin och myndighetens dialog (som skulle ha mynnat ut i att inget tillstånd behövdes).
Nielsen menar att det återstår att se hur det går i Förvaltningsrätten med tillståndet, och nämner att han bedriver en ”väsentlig verksamhet” inom ”obeståndsproblematik, rekonstruktion och skuldsanering”.
– Men det är rätt längesen det här lades upp, kanske ett år sedan snart, säger Nielsen med syfte på det som står på hans hemsida om inkassotjänster.
– Jag var inne och försökte ändra, men jag klarar inte det, jag måste ha tag i han som hjälpte mig med det.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.