Mekonomen hårdsatsar på tjejer med modemagasin, latte och hundratals kvinnliga nyanställningar. Men huvudägaren Antonia Ax:son Johnson äger inte ens någon bil – Porschen hon kör är någon annans.
Mekonomen-Antonia äger ingen bil
Mest läst i kategorin
I veckan lanserar bildelskedjan Mekonomen, som till nästan 30 procent ägs av Axel Johnson AB med styrelseordförande och huvudägare Antonia Ax:son Johnson, 66, bakom ratten, sitt nya butikskoncept ”M by Mekonomen” (jfr Amelia Adamos tidning för medelålders kvinnor, som även den heter M).
Butiken är enligt Mekonomen utvecklad ”för och av kvinnor” och utgör en del av kedjans nya storsatsning på kvinnliga bilister.
Förutom på kvinnliga kunder siktar Mekonomen på fler kvinnliga anställda: varannan ny arbetare på Mekonomen ska i framtiden vara en kvinna, är ambitionen, och till år 2012 ska minst 250 kvinnor nyanställas.
Antonia Ax:son Johnson själv äger dock inte ens någon bil. Det visar en kontroll hos statliga Transportstyrelsen. I stället är det mannen i familjen som står för bilägandet: Johnsons make och högra hand Göran Ennerfelt, 70, äger en Lotus Europa från 1971 – en bil som kan tänkas behöva en del omsorg. Bild finns här. Mekonomen saknar dock delar till den, åtminstone att döma av företagets webbtjänst för reservdelssökning.
Utöver Lotusen saknar paret bilinnehav enligt Transportstyrelsen. Antonia Ax:son Johnson kör dock Porsche till vardags. Vem som äger den är oklart: på Axel Johnson AB vill presschef Sofia Gustafsson inte uttala sig om företagets bilar.
– Det är inte intressant, slår hon fast när Realtid.se frågar om företaget har tjänstebilar åt exempelvis sin styrelseordförande.
2005, ett år innan Axel Johnson köpte in sig i Mekonomen, rapporterade Dagens Industri att Antonia Ax:son Johnson liksom wallenbergarna anlitade Dahlbäck Racing i Borlänge för biltrimning. Företaget är grundat av Hans Dahlbäck, som började trimma gräsklippare som femåring.
– Det var en Audi RS2, en ombyggd Audi 80 Avant, säger Hans Dahlbäck idag om Antonias bil. Han påpekar dock att han inte träffade Ax:son Johnson personligen: det var den man som kom med Audin som uppgav att det var näringslivsdrottningens bil. Audin trimmades från 315 till 370 hästkrafter.
– Men Wallenberg vet jag att det var, han kom själv i sin bil, en Audi urquattro från 1990 som trots att den var 9-10 år gammal inte hade gått mer än 900 mil. Den gjordes om totalt: bromsar, chassi, fälgar, däck etcetera, berättar Hans Dahlbäck.
Hur mycket trimmades den?
– Från 220 till 380 hästkrafter, säger en minnesgod Dahlbäck, som sålde sitt företag för ett par år sedan men fortsätter att trimma bilar till husbehov.
Vilken av Wallenbergarna var det?
– Axel Wallenberg.
Om Antonia Ax:son Johnson behöver trimma sin bil idag kan hon köpa chiptrimningssatser på närbelägna Mekonomen Väsby: det är den butik i kedjan som ligger närmast det stuteri Ax:son Johnson bebor. En anställd i butiken uppger emellertid när Realtid.se ringer och frågar att hon inte synts till där.
En förklaring kan vara att butiken (ännu?) inte byggts om enligt det nya kvinnokonceptet.
Realtid.se har sökt Antonia Ax:son Johnson, som är på semester, för en kommentar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.