Brittiska F1-stallet McLaren vill öka sin "vanliga" bilproduktion rejält.
McLaren ska slå Ferrari på gatan också
Mest läst i kategorin
Det skriver Financial Times.
Hittills har McLaren byggt cirka 100 sportbilar per år i staden Surrey i södra England, men ska nu investera nästan 3 miljarder kronor för att öka produktionstakten till 1.000 bilar per år från år 2011.
I ett nästa steg är tanken att öka till 4.000 bilar per år.
Det var McLarens förare Lewis Hamilton som tog hem titeln som F1-världsmästare i fjol, och han är enligt spelbolaget Ladbrokes favorit för att ta hem F1-mästerskapet i år igen före Ferrari-föraren Kimi Räikkönen från Finland.
McLaren samarbetar med Mercedes, och en sportbilsmodell bolaget tillverkar heter Mercedes-Benz SLR McLaren och kostar över 3,5 miljoner kronor.
Det är McLaren-chefen Ron Dennis som står bakom de offensiva sportbilsplanerna. Han understryker att de högre produktionsvolymerna kommer att möjliggöra en klart lägre prisnivå för McLarens sportbilar.
Planen är att bygga en ny bilfabrik i Storbritannien med upp till 400 nya jobb, även om det kräver mer kapital än att anlita utomstående produktionsbolag som Magna i Österrike.
– Min avsikt är att inom det närmaste halvåret skapa 400 nya jobb och rädda 200 befintliga jobb, säger Dennis enligt FT.
– När alla försöker skära ner på sina kostnader, vill jag växa.
Ron Dennis själv äger själv 15 procent av McLaren. Han kommer dock att efterträdas som McLarens F1-stallchef i mars. Det är ännu inte officiellt vem efterträdaren blir, men troligen en britt.
Övriga delägare i McLaren är Mercedes-tillverkaren Daimler (40 procent), arablandet Bahrains bolag Bahraini Mumtalakat Holding Company (30 procent), och TAG Group (15 procent).
McLarens satsning görs samtidigt som världsmarknaden för dyra sportbilar väntas bli halverad från 24.000 bilar per år.
– Men vi ser vårt mål som väldigt försiktigt och realistiskt, särskilt som vi kommer att vara ur lågkonjunkturen år 2011.
McLaren har haft som mål att dubbla sitt värde från nästan 8 miljarder kronor år 2007 till nästan 15 miljarder år 2012. Men lågkonjunkturen har enligt Dennis definitivt lett till störningar för att uppnå det.
Avsikten är att på lång sikt börsnotera McLarens avdelning för gatbilstillverkningen.
Avdelningen skapades enligt McLarens internetsajt år 1989, och lanserade sin första modell McLaren F1 år 1994. Den hade BMW-motor och var länge världens snabbaste gatbil med en toppfart på 386 kilometer i timmen.
Enligt Wikipedia tillverkades 106 exemplar av McLaren F1 från år 1992 fram till 1998 då modellen upphörde att tillverkas.
År 1999 ingick McLaren enligt sin internetsajt ett avtal om samarbete med Daimler för att utveckla sportbilsmodellen Mercedes-Benz SLR McLaren, som lanserades år 2003.
Nuvarande SLR-modeller är version 722 som lanserades år 2006 och Roadstern som kom år 2007. En 722S-modell lanserades år 2008.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.